Kommunfullmäktige firade vinnarna av årets pedagogiska priser

Monika Palmqvist Hansen, Fia Nordgren, Sofia Höglund, Francis Larsson, Giggi Sjungare och Agneta Bäckgren är 2023 års pedagogiska pristagare. De firades på kommunfullmäktiges möte den 11 december.

– Uppsalas lärare och skolledare gör skillnad varje dag. Vi är glada och stolta över att uppmärksamma och hedra dem som inspirerar och utmanar våra barn och unga. Det värmer att läsa alla fina nomineringar från elever, vårdnadshavare och medarbetare. Stort grattis till alla vinnare, och till deras elever som får ha dem som lärare, säger Eva Christiernin (S), ordförande i utbildningsnämnden.

2023 års vinnare av de pedagogiska priserna är:

Monika Palmqvist Hansen, sfi- lärare på Utbildnings- och jobbcenter vuxenutbildning

Fia Nordgren, vårdlärare på Utbildnings- och jobbcenter vuxenutbildning

Sofia Höglund, programrektor på Celsiusskolan

Francis Larsson, lärare på ProCivitas Privata Gymnasium

Giggi Sjungare, förskollärare på Kims förskola

Agneta Bäckgren, lärare på Lindbackens skola

- Alla nomineringar vittnar om så många trygga punkter som förmått elever att växa i sig själva. I en orolig samtid känns det därför extra fint att få uppmärksamma några av alla dem som varje dag gör skillnad och hjälper andra att hitta rätt i livet, säger Mattias Kristenson (S), ordförande i arbetsmarknadsnämnden

Kommunen delar ut sex pedagogiska priser varje år. Priserna går till en lärare i förskolan, grundskolan/ anpassad grundskola och gymnasieskolan/ anpassad gymnasieskola, till en skolledare i någon av skolformerna samt inom vuxenutbildning till en sfi-lärare och en lärare inom allmänna ämnen eller yrkesämnen.

För mer information