Pedagogiska ledarskapspriset 2023 går till Sofia Höglund

Sofia Höglund arbetar som programrektor på Celsiusskolan. Medarbetarna som nominerat Sofia beskriver henne som uppmuntrande, stöttande och tydlig i sin kommunikation. Och att hon alltid är genomtänkt, välplanerad och varm.

Sofia Höglund och Eva Christiernin (S), ordförande i utbildningsnämnden

– Tack så hemskt mycket, vad roligt. Jag är chockad och överrumplad, säger Sofia Höglund, programrektor på Celsiusskolan.

Sofia står i personalrummet, omgiven av kollegor. Eva Christiernin (S), ordförande i utbildningsnämnden, har just berättat att Sofia får det pedagogiska ledarskapspriset 2023 och läst upp delar av nomineringarna som Sofias medarbetare har skickat in.

Rektor Jörgen Norman gratulerar Sofia och alla i personalrummet applåderar.

Strävar efter att göra det så bra som möjligt för andra

I nomineringarna till det pedagogiska ledarskapspriset står det bland annat att Sofia är en nyckelperson som den övriga ledningsgruppen, lärare och föräldrar vänder sig till för råd och stöd. Och att hennes fokus alltid är att dagarna på skolan ska vara så meningsfulla, effektiva och smidiga som det bara går, både för elever och personal.

– Ja, jag ser mig som en serviceperson. Mitt jobb går ut på att skapa så goda förutsättningar som möjligt för andra, säger Sofia Höglund.

Sofia är programrektor för naturvetenskapsprogrammet. Hon arbetar på Celsiusskolan sedan nio år tillbaka och leder två arbetslag.

– Jag har varit här ganska länge och har jobbat uthålligt och långsiktigt med att skapa struktur och sätta rutiner. Jag försöker vara närvarande i vardagen, fungerar som bollplank och träffar kollegorna ofta. För mig är det centralt att vara inkännande och lyssna på folk för att det ska fungera.

Förtjänar utmärkelsen med råge

Rektor Jörgen Norman berättar att det är en trygghet att ha Sofia som programrektor. Han beskriver skolans ledningsgrupp som stark och att Sofia är den som leder gruppen i många frågor. Jörgen överlämnar gärna en hel del ansvar till henne.

– Sofia har mitt 110 procentiga förtroende. Jag är jätteglad över att hon får det här priset. Ingen kunde vara mer förtjänt av det, säger Jörgen Norman.

Leder med struktur och värme

I år har det kommit in många nomineringar till det pedagogiska ledarskapspriset. Eva Christiernin (S), utbildningsnämndens ordförande, berättar att i nomineringarna för Sofia framgår att hon har ett starkt stöd bland sina medarbetare.

– Det är häftigt att se. Som skolledare kan man vara utsatt. Att hantera skolans alla utmaningar och samtidigt lyckas leda med den struktur och värme som medarbetarna har signalerat att Sofia har, det är fantastiskt, säger Eva Christiernin.

De pedagogiska priserna

De pedagogiska lärarpriserna delas ut till lärare i förskola, grundskola eller anpassad grundskola och gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola. Det pedagogiska ledarskapspriset delas ut till en rektor som arbetar inom någon av skolformerna. Priserna kan gå till pedagoger och skolledare i både kommunala och fristående skolor.

Det är kollegor till pedagoger och skolledare, elever och vårdnadshavare som skickar in nomineringar och utbildningsnämnden fattar beslut om vilka som får priserna.

I december är det en gemensam prisceremoni i samband med kommunfullmäktige.

Läs mer om de pedagogiska priserna.