Francis Larsson får pedagogiska lärarpriset gymnasieskola

Det pedagogiska lärarpriset för gymnasieskolan 2023 går till Francis Larsson, lärare på ProCivitas Privata Gymnasium. Eleverna som nominerat Francis skriver att han är engagerad och skapar ett klimat där alla kommer till tals.

Francis Larsson och Dima Sarsour (S), ordförande i utbildningsnämndens gymnasieutskott

– Tack, vad kul, säger Francis Larsson, lärare på ProCivitas Privata Gymnasium.

Francis står i klassrummet med en bukett blommor i handen. Några minuter tidigare knackade biträdande rektor Hampus Stavem på dörren och bad Francis att göra ett kort uppehåll i undervisningen.

Eleverna som stod framme vid tavlan pausade sin presentation och Dima Sarsour (S), ordförande i utbildningsnämndens gymnasieutskott, berättade att Francis får det pedagogiska lärarpriset för gymnasieskolan 2023. Dima Sarsour läste också upp delar av nomineringarna som Francis elever har skrivit.

Eleverna i klassen applåderar och gratulerar.

Utmanar och får eleverna att lyckas

I nomineringarna står det bland annat att Francis ger eleverna uppgifter som till en början verkar oövervinnerliga men som eleverna lyckas bra med, tack vare Francis undervisning och stöd.

– Min tanke är att jag hela tiden måste utmana eleverna så att de växer och blir mer bekväma med olika saker som de kommer att möta senare, till exempel på universitetet, säger Francis Larsson och fortsätter:

– Därför ger jag ofta eleverna större uppgifter som pågår under en längre tid och så hjälper jag dem att bryta ned uppgifterna i delmoment, säger Francis Larsson.

Bidrar till det kollegiala lärandet

Francis undervisar i historia och samhällskunskap. Det är hans tredje läsår på ProCivitas. Vid sidan av den ordinarie undervisningen har Francis ett uppdrag som förstelärare på skolan och han arbetar med det kollegiala lärandet.

– Francis ingår i vår pedagogiska ledningsgrupp och jobbar mycket med det framåtblickande på skolan. Han arbetar också för likvärdiga bedömningar och likvärdiga anpassningar för att eleverna ska nå så långt som möjligt, säger Hampus Stavem, biträdande rektor.

Är en förebild för många

Dima Sarsour berättar att det har varit rörande att ta del av nomineringarna för alla lärare.

– Det har varit fantastiska texter. Och i nomineringarna för Francis Larsson framgår det att han är en förebild och ett stöd på skolan, både för elever och kollegor. Det fastnade vi i gymnasieutskottet för, säger Dima Sarsour (S).

De pedagogiska priserna

De pedagogiska lärarpriserna delas ut till lärare i förskola, grundskola eller anpassad grundskola och gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola. Det pedagogiska ledarskapspriset delas ut till en rektor som arbetar inom någon av skolformerna. Priserna kan gå till pedagoger och skolledare i både kommunala och fristående skolor.

Det är kollegor till pedagoger och skolledare, elever och vårdnadshavare som skickar in nomineringar och utbildningsnämnden fattar beslut om vilka som får priserna.

I december är det en gemensam prisceremoni i samband med kommunfullmäktige.

Läs mer om de pedagogiska priserna.