Giggi Sjungare får pedagogiska lärarpriset förskola

Det pedagogiska lärarpriset för förskolan 2023 går till Giggi Sjungare, förskollärare på Kims förskola. Giggi inspirerar och väcker barnens nyfikenhet. Och hon leker in lärandet.

Giggi Sjungare och Erik Wahlström (MP), ordförande i utbildningsnämndens förskoleutskott

– Jag är jätteglad. Det är kul att bli uppskattad, säger Giggi Sjungare, förskollärare på Kims förskola.

Giggi står på avdelningen Äventyrarna med en blombukett i famnen. Hon och hennes kollegor satt och planerade en kvällsaktivitet när Erik Wahlström (MP), ordförande i utbildningsnämndens förskoleutskott, knackade på. Erik läste upp delar av de nomineringar som ligger till grund för utmärkelsen pedagogiska lärarpriset förskola 2023 och överlämnade blombuketten.

Kollegorna och rektor Suzanne Söderström kramar om Giggi och gratulerar. Barnen som sitter på golvet och äter frukt är glada och tjoar.

Skapar ett tryggt och inkluderande klimat

I nomineringarna står det bland annat att Giggi skapar ett tryggt och inkluderande klimat och att hon uppmuntrar barnen att våga. Som exempel berättar Giggi att hon lär barnen att hoppa hopprep, även de som inte vågar från början.

– Det är många som inte törs först. Så vi börjar med ormen och tar det steg för steg. Till slut törs alla. Och alla klarar det. Det är sådan seger, säger Giggi Sjungare.

Hon har varit förskollärare i 40 år och jobbar på Kims förskola sedan tre år tillbaka. Giggi tror att några av anledningarna till att hon får det pedagogiska lärarpriset förskola är för att hon är bra på att se barnen och känna av läget. Och att hon använder humor och det lustfyllda som viktiga ingredienser i arbetet, tillsammans med struktur.

– Det här är förskola. Det ska vara lustfyllt, inte krävande. Vi jobbar mycket med att stärka barnens självkänsla. Det är a och o och en viktig förberedelse inför skolan, säger Giggi Sjungare.

En inspirerande förebild

Erik Wahlström (MP) berättar att kommunen, genom de pedagogiska priserna, vill lyfta de pedagoger som är inspirerande förebilder.

– Giggi är just en sådan förebild, som inspirerar och lyfter barnens nyfikenhet. Därför får hon årets pedagogiska pris för förskolan, säger Erik Wahlström.

Bidrar med glädje, erfarenhet och god samarbetsförmåga

– Giggi tillför mycket. Vi är så glada att ha henne här på Kims förskola, säger Suzanne Söderström, rektor på Kims förskola.

Suzanne berättar att Giggi bidrar med glädje, erfarenhet, kompetens och att hon är duktig på att leda och samarbeta.

– Giggi har god koll på läget. Hon är bra på att fånga upp barnen och möta dem där de är, säger Suzanne Söderström.

De pedagogiska priserna

De pedagogiska lärarpriserna delas ut till lärare i förskola, grundskola eller anpassad grundskola och gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola. Det pedagogiska ledarskapspriset delas ut till en rektor som arbetar inom någon av skolformerna. Priserna kan gå till pedagoger och skolledare i både kommunala och fristående skolor.

Det är kollegor till pedagoger och skolledare, elever och vårdnadshavare som skickar in nomineringar och utbildningsnämnden fattar beslut om vilka som får priserna.

I december är det en gemensam prisceremoni i samband med kommunfullmäktige.

Läs mer om de pedagogiska priserna.