Agneta Bäckgren får pedagogiska lärarpriset grundskola

Det pedagogiska lärarpriset för grundskolan 2023 går till Agneta Bäckgren, lärare på Lindbackens skola. Hon har gjort underverk när det handlar om elevernas respekt för varandra och hur man är som kompis och klasskamrat.

Agneta Bäckgren och Tarik Qureshi (V), ordförande i utbildningsnämndens grundskoleutskott

– Den här buketten är till oss alla. Vi har gjort det här tillsammans, säger Agneta Bäckgren, lärare på Lindbackens skola.

Ett par minuter tidigare knackade det på dörren till Agnetas klassrum. Tarik Qureshi (V), ordförande i utbildningsnämndens grundskoleutskott, kom in och berättade att Agneta får pedagogiska lärarpriset för grundskolan 2023. Tarik Qureshi läste upp delar av nomineringarna som lett till att Agneta får utmärkelsen och han överlämnade en bukett blommor.

Agneta ler stort. Hennes elever, ett par lärare som kommit in i klassrummet, rektorn Carina Torpe Hansson och Tarik Qureshi klappar händerna.

Förhållningssätt och samarbete är viktigt

Agneta har arbetat som lärare i 15 år. Det är hennes andra läsår på Lindbackens skola och hon undervisar elever i årskurs 4. Hon berättar att hon ser på kunskap, undervisning och sociala interaktioner som en helhet.

– Jag tror att mitt förhållningssätt gör att jag tillsammans med mina elever skapar ett klassrumsklimat där vi är goda kamrater och stöttar varandra. Både i det som är svårt och det som är enkelt, säger Agneta Bäckgren och fortsätter:

– Att lära för livet handlar inte bara om att 1+1 blir 2. Att lära för livet handlar om hur vi förhåller oss och samarbetar tillsammans med andra. För vi måste kunna förstå, respektera och förhålla oss till människors olikheter.

Agneta trivs i läraryrket för att hon utvecklas hela tiden och för att det händer spännande saker.

– Man kan aldrig säga ”nu kan jag det här”. Jag lär mig nytt, jag inspireras, jag tänker om och jag tänker tillsammans med andra.

Möter alltid eleverna

– Agneta är en fantastisk pedagog. Hon möter alltid eleverna och hon har vänt den här klassen i en positiv riktning, säger Carina Torpe Hansson, rektor på Lindbackens skola och fortsätter:

– Hon är kreativ, har mycket energi och är väldigt engagerad i det hon gör. Det är fantastiskt att ha Agneta i lärargruppen.

Ett enkelt val

Det har kommit in många nomineringar till det pedagogiska lärarpriset för grundskolan. Och det är utbildningsnämndens grundskoleutskott som fattar beslut om vem som ska få priset.

– Agneta stack ut positivt i de nomineringar som vi har fått in. Så beslutet att grundskolans pedagogiska lärarpris ska gå till Agneta var enkelt, säger Tarik Qureshi (V), ordförande i utbildningsnämndens grundskoleutskott.

De pedagogiska priserna

De pedagogiska lärarpriserna delas ut till lärare i förskola, grundskola eller anpassad grundskola och gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola. Det pedagogiska ledarskapspriset delas ut till en rektor som arbetar inom någon av skolformerna. Priserna kan gå till pedagoger och skolledare i både kommunala och fristående skolor.

Det är kollegor till pedagoger och skolledare, elever och vårdnadshavare som skickar in nomineringar och utbildningsnämnden fattar beslut om vilka som får priserna.

I december är det en gemensam prisceremoni i samband med kommunfullmäktige.

Läs mer om de pedagogiska priserna.