Vi uppgraderar och förenklar systemet för bokning och bidrag

Nu ska det bli enklare att söka bidrag och boka lokal i Uppsala. Kommunen uppgraderar det webbaserade systemet för bokning och bidrag 11 december 2023. Systemet kommer att vara stängt för bokningar och ändringar under uppgraderingen.

Hand som håller telefon, med bokningssystemet IBGO på skärmen.
Det uppgraderade systemet för bokning och bidrag blir mobilanpassat.

Texten uppdaterad 11 december 2023, 20.05

Den nya mobilanpassade lösningen ska underlätta för föreningar och övriga användare, förenkla hanteringen inom kommunen och göra det möjligt att söka fler bidrag digitalt.

Sök lokal efter område, storlek, underlag och typ

Det är mycket som är sig likt i det uppgraderade systemet, inte minst för dig som bokar lokaler, men det finns förbättringar även här. Bland annat kommer du att kunna söka lokal efter område, storlek, underlag och typ av anläggning och se bokningsbekräftelse direkt i systemet. Föreningar kan även lägga upp olika behörigheter i systemet utifrån olika roller.

Befintliga bidragskunder kommer att känna igen sig i systemet även om vissa delar är nya. Kommunen kommer att kunna automatisera meddelanden till berörda föreningar om exempelvis när det är dags att skicka in bidragsansökan samt påminnelser till de som har glömt att ansöka om bidrag.

Om du i det tidigare systemet har loggat in med ett organisationsnummer behöver du uppdatera din inloggning till ett personnummer.

Stängt under uppgradering 11 december

Under uppgraderingen måndag 11 december kommer systemet att vara stängt och det kommer inte att gå att göra bokningar eller ändringar.

Systemet kommer att utvecklas och kompletteras steg för steg med förbättrade funktioner under 2024.

Läs mer om funktioner i det nya systemet på uppsala.se