Innehåll
-
I korthet
Daglig verksamhet är ett jobb för dig som har en funktionsnedsättning. Det är en form av arbete som också kan ge gemenskap. Du kan till exempel få jobba med trädgårdsarbete, måla eller göra praktik på en arbetsplats.
-
Vem som kan få daglig verksamhet
Du kan få daglig verksamhet om du
- omfattas av LSS personkrets 1 eller 2
- inte har något vanligt jobb
- inte går någon utbildning
- är i yrkesverksam ålder.
LSS står för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
-
Välj daglig verksamhet
Här kan du läsa om alla dagliga verksamheter som kommunen har godkänt. Det finns både kommunala och privata utförare som erbjuder dagliga verksamheter inom många olika intresseområden.
Ibland är det fullt på vissa, men det brukar inte vara några problem att hitta någon annan som passar. Det finns cirka hundra dagliga verksamheter att välja på.
Dagliga verksamheter inom olika områden
Inom daglig verksamhet finns följande olika intresseområden:
- Arkivering
- Bilvård
- Butik och service
- Kafé
- Djur
- Fastighetsskötsel
- Kreativitet och skapande
- Omvårdnad
- Paketering och montering
- Post och leverans
- Sinnesupplevelser och rörelse
- Trädgård, park och skog
Läs mer om de olika dagliga verksamheterna.
Individuella praktikplatser
Det finns även möjlighet att göra individuell praktik för dig som kan och vill arbeta mer självständigt.
-
Sök plats i daglig verksamhet
1. Ansök hos biståndshandläggare
Innan du kan söka plats i en daglig verksamhet, behöver du ha ett biståndsbeslut. Det kan du få av kommunens biståndshandläggare som beslutar om du har rätt till daglig verksamhet eller inte.
Sök stöd och kontakta kommunens biståndshandläggare
2. Välj daglig verksamhet och sök plats
Det finns flera så kallade utförare som erbjuder daglig verksamhet. Du som har ett biståndsbeslut kan söka en plats hos någon av de utförare som kommunen har godkänt.
När du har hittat en daglig verksamhet som du vill delta i, kontaktar du den aktuella utföraren och frågar om de kan ordna en arbetsplats åt dig. Ni planerar sedan tillsammans hur din dagliga verksamhet ska se ut.
Läs om utförare av daglig verksamhet.
Om du inte kan eller vill välja själv
Om du inte kan eller vill välja daglig verksamhet själv ordnar kommunen en plats åt dig.
-
Byt daglig verksamhet
Du kan byta daglig verksamhet när du vill. Om du vill ha hjälp kan du vända dig till Kompassen för att tillsammans med en handledare och en arbetsterapeut i ett lugnt tempo kartlägga vilka behov, förmågor och intressen du har.
Läs mer om KompassenBytet kan ta upp till två månader. Tala om för din nuvarande utförare när du har fått en plats hos en ny.
-
Resor och avgifter
Om du har svårt att förflytta dig kan du kontakta kommunen för att få hjälp med resorna till och från din dagliga verksamhet.
Resorna beviljas av färdtjänsthandläggare
För att åka med samordnade resor till och från daglig verksamhet så behöver du ha ett giltigt färdtjänsttillstånd med tillstånd att resa till och från daglig verksamhet.
Här kan du ansöka om färdtjänst (PDF, 250 KB)
Du kan även ringa trafikcentralen på telefonnummer 018-727 39 00 för att få en blankett skickad till dig. Det är viktigt att det i ansökan framgår att du även vill ansöka om resor till och från daglig verksamhet.
Särskilda behov, såsom ensamåkning och rullstolstransport, styrs av ditt färdtjänsttillstånd. Du kan ansöka om särskilda behov på ansökningsblanketten för färdtjänst.
Avgifter
Du betalar inget.
Detta gäller för resorna
Resorna ordnas inom Uppsala och i stadens närhet. Resorna görs på ett kostnadseffektivt och klimatvänligt sätt. Detta innebär planerade turer och samåkning som ska liknas vid linjebussturer.
Du får resa två resor per dag mellan din hemadress och din dagliga verksamhet. Som hemadress räknas också korttidsvistelse och Lärvux om du meddelat det minst två veckor innan. Har du en ledarhund eller servicehund så har den rätt att åka med enligt samma regelverk som för färdtjänst. Två dagar per år har daglig verksamhet stängt på grund av planeringsdagar och då är resorna inställda. Även under sommaren, veckorna 29 – 30 är alla resor inställda.
Tidpunkt för resor
Resorna till och från daglig verksamhet sker under olika tidsintervaller. Du väljer ett intervall på morgonen för att åka till din dagliga verksamhet och ett intervall på eftermiddagen för att åka från din dagliga verksamhet.
Resa till daglig verksamhet
• 7.00 - 8.00 *
• 8.30 - 9.15
• 9.15 - 10.00
• 11.30 - 12.00
• 12.30 - 13.00Resa från daglig verksamhet
• 11.30 - 12.00
• 12.30 - 13.00
• 13:00 - 13:45
• 13.45 - 14.30
• 14.30 - 15.15
• 15.15 - 16.00*OBS: tiden 7.00 kan bara du som bor hemma hos familj/föräldrar välja.
Ändring av beviljade resor
Om du vill ändra tid, hämtadress, eller vill avsäga dig resor så ska du meddela det minst två veckor i förväg.
Du meddelar ändringar till Transportsamordnare.
Telefon: 018-727 85 91
E-post: omsorgsresor@uppsala.se
Om resorna som utförs av Trafikcentralen ska avbokas för sjukdom eller annan ledighet kontakta dem via
Telefon: 018-727 30 30
E-post: dagligverksamhet@uppsala.se
Du som åker i någon av kommunens bilar ska kontakta din dagliga verksamhet som avbokar din resa.
Det kostar ingenting att delta i daglig verksamhet.
-
Kontakt
Kontakta kommunens biståndshandläggareBiståndshandläggning funktionsnedsättning
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 06 80, måndag–fredag 9.00–11.30.
E-post: OMFMottagningsenheten@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.Biståndshandläggning äldreomsorg
Uppsala kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
753 75 Uppsala
Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
E-post: seniorguide@uppsala.se
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.Du som skickar post till oss: kom ihåg att märka ditt kuvert med Biståndshandläggning funktionsnedsättning eller Biståndshandläggning äldreomsorg.