Kakor (cookies)

Vi använder kakor (cookies) för att uppsala.se ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta ditt besök godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om hur vi använder kakor på uppsala.se
  1. I korthet

    Coronapandemin påverkar kommunens daglig verksamhet. Läs mer om hur daglig verksamhet påverkas.

    Samlad information hittas på uppsala.se/covid-19.

    Daglig verksamhet är ett jobb för dig som har en funktionsnedsättning. Det är en form av arbete som också kan ge gemenskap. Du kan till exempel få jobba med trädgårdsarbete, måla eller göra praktik på en arbetsplats.

  2. Vem som kan få daglig verksamhet

    Du kan få daglig verksamhet om du

    LSS står för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

  3. Välj daglig verksamhet

    Här kan du läsa om alla dagliga verksamheter som kommunen har godkänt. Det finns både kommunala och privata utförare som erbjuder dagliga verksamheter inom många olika intresseområden.

    Ibland är det fullt på vissa, men det brukar inte vara några problem att hitta någon annan som passar. Det finns cirka hundra dagliga verksamheter att välja på.

    Dagliga verksamheter inom olika områden

    Inom daglig verksamhet finns följande olika intresseområden: 

    • Arkivering
    • Bilvård
    • Butik och service
    • Kafé
    • Djur
    • Fastighetsskötsel
    • Kreativitet och skapande
    • Omvårdnad
    • Paketering och montering
    • Post och leverans
    • Sinnesupplevelser och rörelse
    • Trädgård, park och skog

    Läs mer om de olika dagliga verksamheterna.

    Individuella praktikplatser

    Det finns även möjlighet att göra individuell praktik för dig som kan och vill arbeta mer självständigt.

    Läs mer om praktikplatser.

  4. Sök plats i daglig verksamhet

    1. Ansök hos biståndshandläggare

    Innan du kan söka plats i en daglig verksamhet, behöver du ha ett biståndsbeslut. Det kan du få av kommunens biståndshandläggare som beslutar om du har rätt till daglig verksamhet eller inte.

    Kontakta kommunens biståndshandläggare.

    2. Välj daglig verksamhet och sök plats

    Det finns flera så kallade utförare som erbjuder daglig verksamhet. Du som har ett biståndsbeslut kan söka en plats hos någon av de utförare som kommunen har godkänt.

    När du har hittat en daglig verksamhet som du vill delta i, kontaktar du den aktuella utföraren och frågar om de kan ordna en arbetsplats åt dig. Ni planerar sedan tillsammans hur din dagliga verksamhet ska se ut. 

    Läs om utförare av daglig verksamhet.

    Om du inte kan eller vill välja själv

    Om du inte kan eller vill välja daglig verksamhet själv ordnar kommunen en plats åt dig.

  5. Byt daglig verksamhet

    Du kan byta daglig verksamhet när du vill. Om du vill ha hjälp kan du vända dig till Kompassen för att tillsammans med en handledare och en arbetsterapeut i ett lugnt tempo kartlägga vilka behov, förmågor och intressen du har. 
    Läs mer om Kompassen 

    Bytet kan ta upp till två månader. Tala om för din nuvarande utförare när du har fått en plats hos en ny.

  6. Resor och avgifter

    Om du har svårt att förflytta dig kan du kontakta kommunen för att få hjälp med resorna till och från din dagliga verksamhet.

    Resorna beviljas av färdtjänsthandläggare

    För att åka med samordnade resor till och från daglig verksamhet så behöver du ha ett giltigt färdtjänsttillstånd med tillstånd att resa till och från daglig verksamhet.

    Här kan du ansöka om färdtjänst (PDF, 250 KB)

    Du kan även ringa trafikcentralen på telefonnummer 018-727 39 00 för att få en blankett skickad till dig. Det är viktigt att det i ansökan framgår att du även vill ansöka om resor till och från daglig verksamhet.

    Särskilda behov, såsom ensamåkning och rullstolstransport, styrs av ditt färdtjänsttillstånd. Du kan ansöka om särskilda behov på ansökningsblanketten för färdtjänst.

    Avgifter

    Du betalar inget.

    Detta gäller för resorna

    Resorna ordnas inom Uppsala och i stadens närhet. Resorna görs på ett kostnadseffektivt och klimatvänligt sätt. Detta innebär planerade turer och samåkning som ska liknas vid linjebussturer.

    Du får resa två resor per dag mellan din hemadress och din dagliga verksamhet. Som hemadress räknas också korttidsvistelse och Lärvux om du meddelat det minst två veckor innan. Har du en ledarhund eller servicehund så har den rätt att åka med enligt samma regelverk som för färdtjänst. Två dagar per år har daglig verksamhet stängt på grund av planeringsdagar och då är resorna inställda. Även under sommaren, veckorna 29 – 30 är alla resor inställda.

    Tidpunkt för resor

    Resorna till och från daglig verksamhet sker under olika tidsintervaller. Du väljer ett intervall på morgonen för att åka till din dagliga verksamhet och ett intervall på eftermiddagen för att åka från din dagliga verksamhet.

    Resa till daglig verksamhet
    • 7.00 - 8.00 *
    • 8.30 - 9.15
    • 9.15 - 10.00
    • 11.30 - 12.00
    • 12.30 - 13.00

    Resa från daglig verksamhet
    • 11.30 - 12.00
    • 12.30 - 13.00
    • 13:00 - 13:45
    • 13.45 - 14.30
    • 14.30 - 15.15
    • 15.15 - 16.00

    *OBS: tiden 7.00 kan bara du som bor hemma hos familj/föräldrar välja.

    Ändring av beviljade resor

    Om du vill ändra tid, hämtadress, eller vill avsäga dig resor så ska du meddela det minst två veckor i förväg.

    Du meddelar ändringar till Transportsamordnare.

    Telefon: 018-727 85 91

    E-post: omsorgsresor@uppsala.se

    Om resorna som utförs av Trafikcentralen ska avbokas för sjukdom eller annan ledighet kontakta dem via

    Telefon: 018-727 30 30

    E-post: dagligverksamhet@uppsala.se

    Du som åker i någon av kommunens bilar ska kontakta din dagliga verksamhet som avbokar din resa.

    Det kostar ingenting att delta i daglig verksamhet.

  7. Kontakt

    Kontakta kommunens biståndshandläggare

    Under 2021 byter vi datasystem för biståndshandläggning. Det innebär att handläggningstiden är lite längre än vanligt. Under vissa perioder är också vår tillgänglighet begränsad.

    Biståndshandläggning funktionsnedsättning
    Uppsala kommun
    Vård- och omsorgsförvaltningen
    753 75 Uppsala
    Telefon: 018–727 06 80, måndag–fredag 9.00–11.30. 
    E-post: OMFMottagningsenheten@uppsala.se
    Besöksadress: Svartbäcksgatan 44
    Vi tar endast emot bokade besök.

    Biståndshandläggning äldreomsorg
    Uppsala kommun
    Vård- och omsorgsförvaltningen
    753 75 Uppsala
    Telefon: 018–727 65 00, måndag–fredag 9.00–12.00, 13.00–16.00
    E-post: seniorguide@uppsala.se
    Besöksadress: Svartbäcksgatan 44
    Vi tar endast emot bokade besök.

Nyheter om funktionsnedsättning

  • Vinnare av omsorgspriset 2021

    Årets pristagare av omsorgspriset hyllades digitalt under kommunfullmäktiges möte. Kommunen vill genom priset lyfta fram medarbetare som gjort skillnad i sitt arbete och kan inspirera och leda till utveckling och fler innovativa idéer.

  • Brukarombudets årsrapport 2020 fokuserar på delaktighet och inflytande

    Brukarombudets årsrapport för 2020 har stort fokus på förslag till åtgärder för att stärka full delaktighet och inflytande samt öka egenmakt för personer med funktionsnedsättning, särskilt i situationen med covid-19.

  • Så kommer pandemin prägla jämställdhetsarbetet framöver

    Motverka hinder för utsatta grupper att komma i egenförsörjning, intensifiera det förebyggande arbetet med att tidigt upptäcka våld i nära relationer och prioritera insatser för att förbättra ungas, framförallt tjejers och hbtq-personers, hälsa och välmående. Det är några av medskicken i Uppsala kommuns jämställdhetsbokslut för 2020.

Se fler nyheter

Kampanjer

  • Bli en av oss

    Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut.