Välkommen att fira den internationella Romadagen

Den internationella Romadagen firas över hela världen till minne av den första internationella romska kongressen som hölls i London 8 april 1971. Uppsala kommun uppmärksammar dagen med ett evenemang på Kulturpunkten i Gottsunda centrum.

Romska flaggan

Måndag 8 april är du varmt välkommen till Kulturpunkten i Gottsunda centrum för att fira och uppmärksamma den internationella Romadagen, romernas nationaldag.

Det är fri entré. Vi bjuder på kaffe och tårta.

Program

10.00 Föreningen Fredens Hus föreläser om nationella minoriteter med fokus på romer. Föranmälan krävs och görs till mattias.rosendahl@uppsala.se

12.00 Dörrarna öppnas till Kulturpunkten

13.00–16.00

• Invigningstal av Hanna Victoria Mörck, kommunalråd
  • Romska nationalsången Gelem gelem
  • Tal i anslutning till utställningen ”De assimilerade” med konstnären Robin Tinglöf och Upplandsmuséet
  • Musik med romska musiker från Finland och Sverige.
  • Utställning med traditionella romska dräkter

16.00 Programmet avslutas

Uppsala kommun arrangerar dagen i samverkan med föreningen Fredens Hus.

Läs hur Uppsala kommun arbetar för dig som tillhör den nationella minoriteten romer