Omsorgspriset till medarbetare som gnistrar lite extra

Varje år uppmärksammar kommunen personer som arbetar med vård, omsorg eller socialtjänst och gör extra stor skillnad för Uppsalaborna. I dag var vinnarna av omsorgspriset 2023 på plats i Stadshuset för att firas.

Monalisa Kredner, Sara Axelberg, Ida Åkerhielm
Monalisa Kredner, familjehemssekreterare på placeringsenhet 2, avdelning barn och ungdom myndighet, Sara Axelberg, koordinator, avdelning socialpsykiatri och Ida Åkerhielm, undersköterska, Stiftelsen Andreas Ands Minne

Omsorgsnämnden, socialnämnden och äldrenämnden delar varje år ut omsorgspriset till en eller flera medarbetare som arbetar med vård, omsorg eller socialtjänst inom Uppsala kommun eller på uppdrag av kommunen.

Årets vinnare av omsorgspriset

Årets vinnare är:

• Ida Åkerhielm, undersköterska, Stiftelsen Andreas Ands Minne
  • Sara Axelberg, koordinator, avdelning socialpsykiatri
  • Monalisa Kredner, familjehemssekreterare på placeringsenhet 2, avdelning barn och ungdom myndighet

Kommunen vill stärka yrkesstoltheten och inspirera

De som blir nominerade ska ha hjälpt någon till bättre livskvalitet. Genom att lyfta framgångsrika exempel vill kommunen stärka yrkesstoltheten och inspirera till innovation och utveckling.

– Utan medarbetare, ingen omsorg. Vinnarna av omsorgspriset gör skillnad i vardagen för Uppsalabor som är i behov av stöd. Det är en helt ovärderlig insats för vårt samhälle. Priset är ett välförtjänt uppmärksammande av ett arbete utöver det vanliga, säger Tobias Smedberg (V) ordförande i äldrenämnden.

Läs mer om vinnarna och omsorgspriset.