Förnyat avtal med staten för att skynda på klimatomställningen

Uppsala kommun är en av 23 kommuner som skrivit klimatkontrakt med staten. Det är ett avtal mellan kommuner, myndigheter och det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities där alla parter tar på sig att konkret bidra till att öka takten i klimatomställningen. Avtalet vässas årligen och i dag signerades det på nytt.

En stor grupp människor tittar in i kameran och visar upp det påskrivna klimatkontraktet.
2023 års version av Klimatkontrakt 2030 signeras av den politiska ledningen i de 23 städerna och generaldirektörer från sex myndigheter samt Viable Cities ledning. Fotograf: Fredrik Persson

– För att uppnå klimatneutralitet år 2030 krävs kollektiv ansträngning, och här spelar Viable Cities en avgörande roll. Vi behöver inspireras och lära av varandra, men också ha modet att gå före och göra det där lilla extra som krävs för att omställningen ska lyckas. Tillsammans formar vi en mer hållbar framtid, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Uppsala kommun har signerat ett reviderat samarbetsavtal med staten för att skynda på klimatomställningen. Avtalet som går under namnet Klimatkontrakt 2030 skrevs under första gången i december 2020. Naturvårdsverket, Energimyndigheten, Tillväxtverket, Trafikverket, Vinnova och Formas representerar staten i avtalet.

Innovation och upphandling som verktyg

I samarbetsavtalet åtar sig Uppsala kommun bland annat att arbeta mer med innovation i klimatomställningen och att involvera Uppsalas invånare mer i arbetet för att minska klimatutsläppen. Kommunen åtar sig också att utöka arbetet med att använda upphandling som verktyg för att främja ett hållbart resursflöde genom att öka återbruk och återvinning i kommunens verksamheter. Kommunen ska också arbeta för att stärka Uppsalas position internationellt och driva klimatomställningen tillsammans med omvärlden.

Läs Klimatkontrakt 2030 (samarbetsavtal med staten).

Se en sammanfattning av 2023 års klimatarbete

Kontraktet signerades under en ceremoni i Stockholm av kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling. Här kan du se en film där Erik Pelling sammanfattar det senaste årets klimatarbete i Uppsala kommun.

Läs mer om Uppsala kommuns klimatarbete.

Vill du ha miljö- och klimatrelaterade nyheter och reportage i din inkorg? Nyhetsbrevet Aktuellt: Miljö och klimat tar upp konkreta exempel på vad Uppsala kommun gör på området.

Prenumerera på nyhetsbrevet Aktuellt: Miljö och klimat.