I mars hävde Uppsala kommun sitt avtal med Attendo hemvård på grund av allvarliga brister och avtalsbrott.
Avtalet hävdes 17 mars 2022
Den 17 mars 2022 beslutade äldrenämndens arbetsutskott att häva avtalet om hemvård med Attendo Sverige AB. Det innebär att Attendo inte kommer att utföra vare sig hemtjänst eller hemsjukvård i Uppsala kommun.
De vård- och omsorgsboenden som Attendo bedriver i kommunen berörs inte.
Brukarna får nya utförare
Det är drygt 500 brukare som har haft Attendo som utförare av hemvård. Alla brukare får stöd av kommunens biståndshandläggare att välja en ny utförare. De som inte vill eller kan välja får utförare inom kommunens egenregi.
Avvecklingen sker i takt med att berörda brukare valt en ny utförare. All hemvård kopplad till Attendo upphör 30 april 2022.
Grund för hävningen
Kommunens uppföljningar av Attendo hemvård under 2020 - 2022 visar på upprepade, systematiska och allvarliga brister och avtalsbrott. Det har handlat om att
- tid har registrerats i system och fakturerats kommunen, trots att inga besök har gjorts
- tid för dubbelbemanning har registrerats i system och faktureras trots att endast en personal utfört insatsen
- manuella justeringar av utförd tid gjorts utan grund
- besök inte har utförts i enlighet med beslut
- besök inte har utförts med dubbelbemanning trots beslut.
Den här typen av brister har konstaterats i tre av Attendos fyra hemvårdsenheter under perioden 2020 - 2022. Bristerna har funnits en lång tid, trots att äldrenämnden påtalat dem och trots löften från Attendo att arbeta vidare med dessa. Det visar att det även finns brister i det systematiska kvalitetsarbetet när det gäller Attendos egen uppföljning och interna kontroll. Bristerna kan innebära skada eller risk för skada för de brukare som fått stöd från Attendo.
Kommunen har återkrävt ersättning
Uppsala kommun har flera gånger återkrävt ersättning från Attendo. Detta på grund av felaktig tidsregistrering och för att de har fakturerat kommunen i strid med ersättningsvillkoren i avtalet.
Återkrav har skett vid fyra tillfällen:
- Återkrav 1: mars 2020, Attendo enhet 3
- Återkrav 2: (komplettering av återkrav 1), april 2020, Attendo enhet 3
- Återkrav 3: november 2020, Attendo enhet 3
- Återkrav 4: december 2021, Attendo enhet 1
- Pågående återkrav: mars-april 2022, Attendo enhet 4
Om det finns fortlöpande brister i en utförares verksamhet får beställaren (kommunen) häva avtalet. Det gäller oavsett hur allvarliga bristerna är.
Attendo har fått varningar
Attendo har fått två varningar för de brister som konstaterats men som inte åtgärdats. Den första varningen fick Attendo i december 2021, i samband med det fjärde återkravet. Den andra varningen fick företaget i månadsskiftet februari/mars 2022.
Enligt avtalet är två varningar grund för att häva avtalet.
Hemvården i Uppsala kommun är ett valfrihetssystem
Hemvård består av hemtjänst och hemsjukvård. I Uppsala kommun är hemvården ett valfrihetssystem. Det betyder att vi har hemvård som bedrivs både av kommunen och av externa utförare. De externa utförarna har upphandlats genom lagen om valfrihetssystem, LOV. Brukaren får själv välja vilken utförare hen vill ha.