Stort intresse för spårvägsplaneringen

Hur ska spårvägen gå? Hur många stationer blir det? Det var några av de frågor som ställdes i samband med kommunens välbesökta spårvägsutställning på Forumtorget, under några dagar i början av juni. Syftet var att möta uppsalaborna, ta del av deras synpunkter och svara på frågor om den kommande satsningen på kapacitetsstark kollektivtrafik.

Det blev många bra samtal och möten på Forumtorget, tycker Mario Rivera som är huvudprojektledare för Uppsala spårväg.

– Att vara ute så här och möta folk ger oss mer kunskap om vad uppsalaborna vill veta, vad vi behöver förbättra och utveckla i vår kommunikation. Samtidigt är det lättare att förklara vissa saker och svara på frågor när man möts personligen, säger han.

Närmast i planeringen för en kapacitetsstark kollektivtrafik, står samråd och granskning av detaljplanerna. Den 20 juni och 24 augusti bjuder kommunen in till samrådsträff på Kulturcentrum i Sävja, där du är välkommen att ta närmare del av förslag till detaljplan för delsträcka D och depån. På de mötena deltar även regionen.

Läs mer om samråd för detaljplan gällande delsträcka D och depån, samt om granskning av detaljplan för delsträcka A-C.

Om-spårväg-på-Forumtorget_2023_webb.jpg
Mario Rivera, huvudprojektledare för Uppsala spårväg, är nöjd över alla bra samtal och möten med Uppsalabor om spårvägen.