Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Rapport

Kvalitetsrapport förskoleklass läsåret 2021-2022

Uppsala grundskolor organiserar förskoleklass i 50 av sina enheter, totalt 2485 elever. Elevers kunskapsutveckling ska följas och främjas systematiskt i förskoleklass. Sedan den 1 juli 2019 gäller bestämmelser i skollagen om tidiga stödinsatser och en kartläggning av matematiskt tänkande och språklig medvetenhet är obligatorisk. Kvalitetsrapporten baseras på resultat av kartläggningen i förskoleklass och en elevenkät från våren 2022, insatser gjorda under läsåret 2021/2022 samt skolornas/förskoleklassernas verksamhetsplaner.

Sammanfattning

Under läsåret 2021/2022 har det obligatoriska genomförandet av kartläggning i förskoleklass varit ett fortsatt utvecklingsområde. Syftet med materialet är att så tidigt som möjligt upptäcka de elever som är i behov av extra stöd för att nå utbildningens mål eller för att kunna ge extra stimulans för att komma ännu längre. I årets kvalitetsrapport beaktas särskilt områdena trygghet och arbetsro utifrån elevenkäten som genomförts under vårterminen 2022.