Bättre uppföljning och klarspråk förenklar för kommunens underleverantörer

Kommunen upphandlar varor och tjänster för cirka sex miljarder per år. I genomsnitt finns varje år cirka 2 500 aktiva avtal med leverantörer till kommunala verksamheter. Under 2024 är det högaktuellt med försörjningsberedskap och hållbarhet.

Porträttbild Helena, upphandlingschef Uppsala kommun
Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef, Uppsala kommun

– Vårt mål är att göra upphandlingsprocessen så smidig som möjlig för alla. Vi har inte lyckats förkorta upphandlingsprocessen men den har blivit enklare och tydligare, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef Uppsala kommun.

Sveriges kommuner och regioner (SKR) mäter löpande kommunernas service i myndighetsärenden och företagsklimat. I den senaste nöjd kund index-mätningen (NKI) 2022 var siffran för upphandling 65,3.

– För att utveckla och förbättra oss som samarbetspartner jobbar vi på att bli bättre och snabbare på att återkoppla, där har vi utvecklingspotential. Nästa mätning kommer nu i april och jag hoppas och tror att nöjdheten ökat ytterligare, säger Helena Sköld Lövgren.

Med hjälp av synpunkter från lokala företagare blir upphandlingsprocessen allt bättre. För att vara en bra samarbetspartner till företag som vill vara med i en upphandling bjuder stab upphandling in till leverantörsträffar ett par gånger per år. Nästa leverantörsträff är 15 maj.

– Det är ett bra sätt att berätta för alla som vill leverera till kommunen om vårt behov och de krav som gäller. Vid det senaste tillfället kom 300 personer, säger Helena Sköld Lövgren.

Jag vill läsa hela artikeln om upphandling (uppsala.se)

För mer information