
Kommunvelometern är Cykelfrämjandets nationella granskning av kommuners arbete med cykelfrågor. Årets resultat visar att Uppsala håller sig kvar i toppen med fortsatt höga poäng. Uppsala placerade sig på andra plats och det är sjätte året i rad som vi hamnar på pallplats i undersökningen.
I år var det 54 kommuner som bedömdes i tävlingen och poängsättningen görs utifrån ett antal kategorier som infrastrukturinvesteringar, infrastrukturåtgärder, informations- och marknadsföringsinvesteringar, informations- och marknadsföringsåtgärder, cykelpolitik, uppföljning och mätning och organisatoriska åtgärder.
Några av cykelsatsningarna i Uppsala kommun 2022:
- 1,4 mil cykelväg har anlagts eller rustats upp.
- Åtta kilometer av befintlig gång- och cykelväg har delats upp så att fotgängare går på en egen bana och cyklister på en annan. Det innebär att 48 procent av cykelvägnätet är separerat från gångväg. För 10 år sedan var den siffran 25 procent.
- Nio nya cykelöverfarter har anlagts. Totalt finns nu 60 cykelöverfarter i Uppsala kommun.
- En ytterligare snabbcykelled är klar. Den heter Gränbyleden och går mellan Torkelsgatan (Kvarntorget) och Edith Södergrans väg (Gränby sportfält) samt Marknadsgatan (Gränby centrum).
Uppsala tog hem segern i Kommunvelometern under åren 2018-2021. 2022 blev det en tredjeplacering i kategorin stora kommuner.
Läs mer om Uppsala kommuns cykelfrämjande arbete
Läs mer om resultaten i
Kommunvelometern