Sommarjobb till alla ungdomar i årskurs 9 som sökt

Alla elever i årskurs 9 har under våren haft möjligheten att anmäla intresse för att jobba hos kommunen i sommar. Nära 1700 ungdomar har anmält sig och alla sökande har fått ett erbjudande om ett feriejobb. Hittills har cirka 1400 tackat ja.

Varje år erbjuder kommunen möjligheten för niondeklassare att prova på att jobba och få arbetslivserfarenhet. Feriejobben är ett område som prioriteras högt av kommunen. För många ungdomar som går i nionde klass är det deras allra första jobb.

- För de flesta är sommarjobbet den första kontakten med arbetslivet. De är en ovärderlig kontakt med arbetsmarknaden. Därför har vi fortsatt sätta ribban högt och givit alla nior som vill det chansen till ett sommarjobb, säger Mattias Kristenson (S) ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Feriejobben gör skillnad

Ungdomarna har haft möjlighet att anmäla intresset inom olika arbetsområden. Kommunens feriejobb erbjuds inom barnsomsorg, äldreomsorg, fastighetsskötsel och trädgård. En del ungdomar kommer även kunna arbeta med kultur och samhällsutveckling.

- Vi har lagt extra arbete på att få in många platser från alla olika verksamheter inom kommunen. Det finns därför ett bra utbud och variation på feriejobben. Ungdomarna är där för att lära sig, inte ersätta ordinarie personal, men de kan också bidra till den gemensamma arbetsglädjen i verksamheterna och det har ett ökat antal arbetsplatser upptäckt genom åren, säger Henrik Jansson, avdelningschef i arbetsmarknadsförvaltningen.

Feriejobb inom barnomsorg brukar vara populärt bland ungdomar och uppskattas mycket av pedagogerna och de yngre barnen. Efter flera års uppehåll kommer ungdomarna även jobba på kommunens äldreboende.

Nu syns feriejobbare runt om i Uppsala

Ett feriejobb är en särskild arbetsmarknadsinsats och syftar till att ge ungdomar en första kontakt med arbetslivet. Feriejobb erbjuds till elever i årskurs 9 och de som läser språkintroduktion på gymnasiet. På måndag den 12 juni startade den första perioden av tre under sommaren och ungdomarna kommer synas runt om i hela kommunen.

Läs mer om tidigare sommarjobbare på kommunen

Unga förverkligar sina företagsidéer i sommar

Mer information om feriejobben finns på Sommarjobb i Uppsala kommun