Nu startar vi årets avgiftskontroller för barnomsorgen

Varje år genomför Uppsala kommun en avgiftskontroll för att se till att de familjer som har barnsomsorg i kommunen betalar rätt avgift.

Pedagog och förskolebarn

Avgiftskontrollerna är en rättvise- och trygghetsfråga för att se till att alla familjer betalar rätt avgift för barnomsorgen enligt den taxa som finns. Kontrollen sker med två års fördröjning eftersom Skatteverkets uppgifter inte finns tillgängliga tidigare. Nu startar vi alltså avgiftskontrollen för året 2021.

Jämför uppgifter med Skatteverket

Kommunen tar in uppgifter från Skatteverket för att se vad alla vårdnadshavare har tjänat under år 2021. Därefter stämmer vi av om de har betalat rätt avgift för barnomsorgen. Om avgiftskontrollen visar att ett hushåll har betalat fel barnomsorgsavgift gör vi en justering.

Nytt för i år: vid summor under 600 kronor

Om felmarginalen i inbetalningen understiger 600 kronor om året kommer vårdnadshavare varken få tillbaka pengar eller behöva göra någon extra inbetalning.

Om vårdnadshavare har betalat för mycket

Ett hushåll som har betalat för hög avgift får skillnaden tillbaka. Då får vårdnadshavare en återbetalning någon gång mellan oktober och december.

Om vårdnadshavare har betalat för lite

Ett hushåll som betalat för låg avgift måste betala den återstående summan. Kommunen skickar då en retroaktiv faktura mellan oktober och december 2023.

Läs mer om avgiftskontroll för barnomsorg.