Nino sommarjobbade i köket på Lundgården

I år har nästan 1 400 ungdomar sommarjobbat inom Uppsala kommun. Och för första gången på flera år har det varit möjligt att sommarjobba inom äldreomsorgen. Möt Nino Pilichi som jobbade på vård- och omsorgsboendet Lundgården i Bälinge i tre veckor.

Ungdom står i köket
Nino Pilichi sommarjobbade i köket på vård- och omsorgsboendet Lundgården i Bälinge

– Det är trevligt att vara här och det känns som att jag är omtyckt. Jag gillar både att göra rent och fint i köket och att umgås med de som bor här, säger Nino Pilichi.

Nino Pilichi började sommarjobba på vård- och omsorgsboendet Lundgården i Bälinge direkt efter att han gått ut årskurs 9. Han var i köket på avdelningen där det bor personer med demens.

Nino Pilichi jobbade med att ta emot och packa upp varor som levererades till köket. Han förberedde och serverade frukost och lunch. Men den mesta tiden spenderade han i matsalen och umgicks med de boende. De pratade, tittade på bilder, läste böcker, lyssnade på musik och spelade kort tillsammans.

– Jag kommer med mat och glädje och hoppas att de nöjer sig med det, säger Nino Pilichi.

Nino uppskattades av de boende

Carolina Olsson var Nino Pilichis handledare. Hon bekräftar att han var uppskattad.

– De boende är glada för att Nino är här. Det betyder mycket att han sitter ner, pratar och gör saker tillsammans med dem. Och som kille är han extra uppskattad för det är bara kvinnor i vår ordinarie arbetsgrupp här på avdelningen, säger Carolina Olsson.

Carolina Olsson berättar att det är första gången sedan 2019 som Lundgården har sommarjobbare.

– Vi hade alltid sommarjobbare förut och det är roligt att vi är i gång igen, säger hon.

Ett bra sätt att prova på arbetslivet

Sommarjobbet på Lundgården var det första arbetet för Nino Pilichi. Han sökte sommarjobb för att komma ut i arbetslivet och för att tjäna pengar.

– Jag vill känna på hur det är att jobba. Och att gå upp 6.00 på morgonen och ta sig någonstans. Jag bor 10 minuter härifrån och cyklar hit varje morgon, säger Nino Pilichi.

Om sommarjobb i Uppsala kommun

Ungdomar som går ut årskurs 9 kan söka sommarjobb inom kommunen. Genom sommarjobben får ungdomarna en första kontakt med arbetslivet. Intresseanmälan för sommarjobb (feriejobb) sommaren 2024 öppnar i februari 2024.

Du hittar mer information om sommarjobb på uppsala.se/sommarjobb

Läs mer om sommarjobbare på kommunen

Sabina och Axel sommarjobbar som läsande förebilder