Internationella dagen för äldre är starten för Aktiv oktober

1 oktober är det den internationella dagen för äldre. Uppsala kommun uppmärksammar dagen genom att inleda Aktiv oktober. Under månaden arrangeras över 100 aktiviteter för alla som är 65 år eller äldre.

– Den internationella dagen för äldre inleder Aktiv oktober. Tillsammans med civilsamhället har kommunen tagit fram ett aktivitetsprogram som sträcker sig över hela månaden. Med aktiviteterna vill vi bidra till gemenskap, kulturupplevelser och rörelse för äldre, säger Tobias Smedberg (V), kommunalråd och ordförande äldrenämnden.

Målet med den internationella dagen för äldre är att uppmärksamma äldre personers livsvillkor och frågor som särskilt berör äldre. Dagen är instiftad av FN och infaller 1 oktober.

Program med över 100 aktiviteter

Rymdquiz, stickkafé, karate, författarbesök, deckarfika, seniorgympa och olika föreläsningar är exempel på programpunkter under Aktiv oktober.

– Vi har stor bredd på programmet för Aktiv oktober. Det finns något som passar alla. Och eftersom det ska vara enkelt att delta har vi aktiviteter både på landsbygden och i stan, säger Frida Högberg, projektledare för Aktiv oktober och tipsar lite extra om följande aktiviteter:

• John Mellkvist föreläser om att göra sin ålder till en styrka.
    10 oktober 14.00–15.00 i Missionskyrkan
  • Minimässa på Studenternas arena
    11 oktober 14.00–17.00
    På minimässan kan du prova gåfotboll och judo med fallteknik. Lär dig mer om brandsäkerhet, lyssna på föredrag och mycket mer.

Se hela programmet för Aktiv oktober, dag för dag.

Läs mer om den internationella dagen för äldre på FN:s webbplats.

Aktiv oktober är en del av Uppsala kommuns arbete för att vara en mer äldrevänlig kommun. Inom Aktiv oktober samarbetar kommunen med civilsamhället.