Direktplacering vid skolbyte

Uppsala kommun gör en förändring i reglerna när vårdnadshavare vill byta grundskola för en elev. När det finns en ledig plats placeras eleven på den nya skolan, utan att det skickas ut ett erbjudande som vårdnadshavarna måste godkänna.

– Förändringen gör det enklare och snabbare att byta grundskola. Nu får vi samma placeringsregler för byten som i det ordinarie skolvalet, säger Eva Christiernin (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Vid ansökan om skolbyte i grundskolan har det tidigare skickats ett erbjudande om ny plats. Båda vårdnadshavarna har behövt godkänna erbjudandet innan skolbytet har kunnat genomföras.

Med direktplacering försvinner det steget i processen och skolbyten kan genomföras snabbare och effektivare. När eleven sökt och fått ett skolbyte mister den sin nuvarande plats i samband med bytet.

– En konsekvens av direktplaceringar är att föräldrar inte kan ångra sin ansökan när det väl uppstår en ledig plats på en skola man har sökt till. Därför blir det extra viktigt att tänka igenom sin ansökan om skolbyten innan den skickas in. Det kommer vi även påminna om på vår hemsida och i e-tjänsten Mitt skolval, säger Caroline Sedin, chef för enheten för antagning och placering på Uppsala kommun.

Förändringen träder i kraft för ansökningar som handläggs från och med 1 januari 2024. Beslutet fattades av utbildningsnämnden 19 oktober.

Kriterier för placering i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola

Byta grundskola (information om skolval och skolbyte)