Du som fyllt 65 år och behöver hjälp i din vardag kan söka stöd hos Uppsala kommun. En biståndshandläggare pratar då med dig om dina behov och beslutar vilket stöd du kan få. Här kan du läsa om hur det går till att söka stöd, steg för steg.
Till Seniorguide kan du ringa för att få veta mer om vilket stöd som passar dig eller en anhörig. Du måste inte veta vilket stöd du behöver, eller vara redo att ansöka för att kontakta Seniorguide.
Tänk igenom vad som är svårt för dig i vardagen och vad du behöver stöd med. Fundera sedan på frågor du har om äldreomsorg och skriv ner dem. Ta gärna hjälp av en person som känner dig bra.
Du kan läsa mer om vilket stöd som finns för äldre här på Uppsala kommuns webbplats. Har du frågor är du välkommen att ringa till Seniorguide.
Se kontaktuppgifter till Seniorguide.
Läs om stöd för dig över 65 år.
Du kan ta hjälp av en anhörig, till exempel en släkting eller en vän, när du ansöker om stöd. Hen kan hjälpa till att läsa om det stöd som finns och följa med dig på möte med en biståndshandläggare.
Det är viktigt att veta att din anhörige inte kan ansöka om stöd i ditt ställe, om hen inte också är företrädare.
En företrädare kan vara en
Läs mer om att få hjälp av en företrädare.
Hemsjukvård, hjälpmedel och färdtjänst söker du på annat sätt än hos en biståndshandläggare.
Läs mer och ansök om hemsjukvård.
Seniorguide hjälper dig att komma i kontakt med en biståndshandläggare.
Biståndshandläggarens jobb är att
När du har varit i kontakt med Seniorguide får en biståndshandläggare ansvar för att titta på ditt ärende. Din biståndshandläggare bokar sedan ett möte med dig.
Mötet kan vara
Det beror på vad som passar dig och på vilket stöd du söker.
Förbered dig gärna före ert möte genom att skriva ner frågor du har. Om du vill, kan du ta med dig någon till mötet som stöd. Det kan vara en släkting, vän eller någon annan som står dig nära.
Se kontaktuppgifter till Seniorguide.
På mötet pratar du och biståndshandläggaren om dina behov.
Biståndshandläggaren frågar dig om:
Både din biståndshandläggare och Seniorguide har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du sagt, utan ditt tillstånd.
Berätta före mötet om du behöver något särskilt, för att mötet ska bli bra.
Det kan till exempel vara
Uppsala kommun är ett finskt förvaltningsområde. Det betyder att du har rätt att få information på finska och prata finska, när du har kontakt med din biståndshandläggare.
Du kan ansöka om stöd under ditt möte med en biståndshandläggare. Då pratar ni tillsammans om vilket stöd som passar dig och ni hjälps åt att formulera en ansökan.
Du kan också ansöka genom att skriva ut och fylla i en pappersblankett. Blanketten skickar du till Uppsala kommun med post.
Har du inte redan haft kontakt med oss på Uppsala kommun, kontaktar en biståndshandläggare dig när vi fått din ansökan.
Fyll i och skriv ut pappersblankett för ansökan om stöd. (PDF, 253 KB)
När du har skickat in din ansökan kan det ta lite tid innan din biståndshandläggare fattar beslut. Hur lång tid det tar innan du får ditt beslut, beror på din situation och vilka behov du har. Det kan ta alltifrån några dagar, upp till några månader.
Undrar du hur det går i ditt ärende, kan du kontakta din biståndshandläggare.
När en biståndshandläggare har utrett din ansökan, får du ett beslut.
I beslutet står
Du kan överklaga beslutet, om du fått nej på din ansökan eller fått mindre stöd än du önskar. I beslutet står det hur du överklagar. Din biståndshandläggare kan också berätta hur du gör.
En utförare är den som ger dig det stöd som du fått beslut om.
Du väljer själv utförare när du har fått beslut om
Uppsala kommun bestämmer utförare för övrigt stöd.
Om du har frågor om att välja utförare kan din biståndshandläggare hjälpa dig.
Utföraren kontaktar dig för att planera ditt stöd. Det kan ta olika lång tid.
Utföraren gör en plan tillsammans med dig, för hur ditt stöd ska fungera. Det kallas för en genomförandeplan.
Hör av dig till din biståndshandläggare om dina behov ändras, om du vill byta utförare eller om du har andra frågor.
Ring till Seniorguide om du behöver hjälp att kontakta din biståndshandläggare.
Se kontaktuppgifter till Seniorguide.
Har du synpunkter på stödet du får ska du i första hand prata med din utförare. Du kan också vända dig till din biståndshandläggare eller lämna dina synpunkter digitalt.
Du kan lämna synpunkter digitalt via ett webbformulär. Skriv om du vill få återkoppling på dina synpunkter och hur du då vill bli kontaktad.
Lämna synpunkter via webbformulär.
Du kan även lämna dina synpunkter på en pappersblankett.
Lämna synpunkt på blankett med bildstöd (PDF, 229 KB)
Lämna synpunkt på blankett utan bildstöd (PDF, 84 KB)
Gör så här:
Blanketterna är förfrankerade och du behöver inget frimärke. Du kan posta dem i brevlådan direkt.
Har du blivit beviljad stöd en begränsad tid, kontaktar din biståndshandläggare dig när perioden är slut. Du kan alltid kontakta Seniorguide om du har frågor.
Här finns information om vad som gäller vid tillfällig vistelse i Uppsala kommun - både för dig som behöver stöd och för dig som är biståndshandläggare i en annan kommun.
Du är alltid välkommen att kontakta oss!
Vi som svarar är biståndshandläggare.
Vi kan ge dig information och vägledning
om äldreomsorg och aktiviteter.
måndag–tisdag
9.00–12.00 och 13.00–16.00
onsdag
9.00–12.00 och 13.00–14.30
torsdag–fredag
9.00–12.00 och 13.00–16.00
Det finns många olika verksamheter i Uppsala kommun som kan ge dig stöd. På de här sidorna hittar du mer information.