Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Du som fyllt 65 år och behöver hjälp i din vardag kan söka stöd hos Uppsala kommun. En biståndshandläggare pratar då med dig om dina behov och beslutar vilket stöd du kan få. Här kan du läsa om hur det går till att söka stöd, steg för steg.

Om du vill prata med någon först

Till Seniorguide kan du ringa för att få veta mer om vilket stöd som passar dig eller en anhörig. Du måste inte veta vilket stöd du behöver, eller vara redo att ansöka för att kontakta Seniorguide.

Ansökan steg för steg

  1. 1. Tips innan du ansöker

    Fundera på vilket stöd du behöver

    Tänk igenom vad som är svårt för dig i vardagen och vad du behöver stöd med. Fundera sedan på frågor du har om äldreomsorg och skriv ner dem. Ta gärna hjälp av en person som känner dig bra.

    Ta reda på mer

    Du kan läsa mer om vilket stöd som finns för äldre här på Uppsala kommuns webbplats. Har du frågor är du välkommen att ringa till Seniorguide.

    Se kontaktuppgifter till Seniorguide.

    Läs om stöd för dig över 65 år.

    Så kan en anhörig hjälpa till 

    Du kan ta hjälp av en anhörig, till exempel en släkting eller en vän, när du ansöker om stöd. Hen kan hjälpa till att läsa om det stöd som finns och följa med dig på möte med en biståndshandläggare.

    Det är viktigt att veta att din anhörige inte kan ansöka om stöd i ditt ställe, om hen inte också är företrädare.

    En företrädare kan vara en

    • anhörig som du har gett fullmakt till
    • anhörig som har fått anhörigbehörighet
    • god man eller förvaltare.

    Läs mer om att få hjälp av en företrädare.

    När du behöver hemsjukvård, hjälpmedel eller färdtjänst

    Hemsjukvård, hjälpmedel och färdtjänst söker du på annat sätt än hos en biståndshandläggare.

    Läs mer och ansök om hemsjukvård.

    Läs mer och ansök om hjälpmedel.

    Läs mer och ansök om färdtjänst.

  2. 2. Prata med en biståndshandläggare

    Seniorguide hjälper dig att komma i kontakt med en biståndshandläggare.

    Biståndshandläggarens jobb är att

    • ge dig information om stöd och hjälp som finns
    • utreda dina behov
    • fatta beslut om vilket stöd du kan få.

    En biståndshandläggare bokar ett möte med dig

    När du har varit i kontakt med Seniorguide får en biståndshandläggare ansvar för att titta på ditt ärende. Din biståndshandläggare bokar sedan ett möte med dig.

    Mötet kan vara

    • på telefon
    • på plats i Stadshuset i Uppsala 
    • hemma hos dig.

    Det beror på vad som passar dig och på vilket stöd du söker.

    Förbered dig gärna före ert möte genom att skriva ner frågor du har. Om du vill, kan du ta med dig någon till mötet som stöd. Det kan vara en släkting, vän eller någon annan som står dig nära.

    Se kontaktuppgifter till Seniorguide.

    På mötet pratar ni om dina behov

    På mötet pratar du och biståndshandläggaren om dina behov.

    Biståndshandläggaren frågar dig om:

    • hur du bor
    • hur din vardag ser ut
    • vad du gör på din fritid
    • hur du mår fysiskt och psykiskt 
    • dina sociala kontakter, till exempel familj, vänner, grannar
    • vilket stöd du behöver.

    Biståndshandläggaren har tystnadsplikt

    Både din biståndshandläggare och Seniorguide har tystnadsplikt. Det betyder att de inte får berätta för någon annan vad du sagt, utan ditt tillstånd. 

    Om du behöver tolk eller har speciella behov

    Berätta före mötet om du behöver något särskilt, för att mötet ska bli bra.

    Det kan till exempel vara

    • en särskild plats du vill träffas på
    • en närstående som är med
    • en tolk som pratar ditt språk
    • en teckenspråkstolk
    • ett rum med hörselslinga.

    Du kan få information på finska

    Uppsala kommun är ett finskt förvaltningsområde.  Det betyder att du har rätt att få information på finska och prata finska, när du har kontakt med din biståndshandläggare.

    Äldreomsorg för dig som tillhör en nationell minoritet

  3. 3. Ansök om stöd

    Ansök med hjälp av biståndshandläggare

    Du kan ansöka om stöd under ditt möte med en biståndshandläggare. Då pratar ni tillsammans om vilket stöd som passar dig och ni hjälps åt att formulera en ansökan.  

    Ansök genom att fylla i en pappersblankett

    Du kan också ansöka genom att skriva ut och fylla i en pappersblankett. Blanketten skickar du till Uppsala kommun med post.

    Har du inte redan haft kontakt med oss på Uppsala kommun, kontaktar en biståndshandläggare dig när vi fått din ansökan. 

    Fyll i och skriv ut pappersblankett för ansökan om stöd. (PDF, 253 KB)

    Det kan ta lite tid innan du får ett beslut

    När du har skickat in din ansökan kan det ta lite tid innan din biståndshandläggare fattar beslut. Hur lång tid det tar innan du får ditt beslut, beror på din situation och vilka behov du har. Det kan ta alltifrån några dagar, upp till några månader.

    Undrar du hur det går i ditt ärende, kan du kontakta din biståndshandläggare.

  4. 4. Du får ett beslut

    När en biståndshandläggare har utrett din ansökan, får du ett beslut. 

    I beslutet står 

    • om du får det stöd du sökt
    • hur mycket stöd du får
    • hur lång tid du får stöd.
    • till vilket datum beslutet gäller.

    Du kan överklaga beslutet

    Du kan överklaga beslutet, om du fått nej på din ansökan eller fått mindre stöd än du önskar. I beslutet står det hur du överklagar. Din biståndshandläggare kan också berätta hur du gör. 

  5. 5. Val av utförare

    Val av utförare

    En utförare är den som ger dig det stöd som du fått beslut om.

    Du väljer själv utförare när du har fått beslut om

    • hemtjänst
    • hemsjukvård
    • vård- och omsorgsboende (även kallat särskilt boende).

    Uppsala kommun bestämmer utförare för övrigt stöd. 

    Om du har frågor om att välja utförare kan din biståndshandläggare hjälpa dig.

    Du får en plan för ditt stöd

    Utföraren kontaktar dig för att planera ditt stöd. Det kan ta olika lång tid.

    Utföraren gör en plan tillsammans med dig, för hur ditt stöd ska fungera. Det kallas för en genomförandeplan.

  6. 6. När stödet är igång

    Om du vill ändra något

    Hör av dig till din biståndshandläggare om dina behov ändras, om du vill byta utförare eller om du har andra frågor.

    Ring till Seniorguide om du behöver hjälp att kontakta din biståndshandläggare. 

    Se kontaktuppgifter till Seniorguide.

    Om du har synpunkter

    Har du synpunkter på stödet du får ska du i första hand prata med din utförare. Du kan också vända dig till din biståndshandläggare eller lämna dina synpunkter digitalt.

    Lämna synpunkter digitalt 

    Du kan lämna synpunkter digitalt via ett webbformulär. Skriv om du vill få återkoppling på dina synpunkter och hur du då vill bli kontaktad.

    Lämna synpunkter via webbformulär.

    Lämna synpunkter på pappersblankett

    Du kan även lämna dina synpunkter på en pappersblankett.

    Lämna synpunkt på blankett med bildstöd  (PDF, 229 KB)

    Lämna synpunkt på blankett utan bildstöd  (PDF, 84 KB)

    Gör så här:

    1. Skriv ut blanketten på en skrivare.
    2. Fyll i blanketten med en bläckpenna.
    3. Posta blanketten.

    Blanketterna är förfrankerade och du behöver inget frimärke. Du kan posta dem i brevlådan direkt. 

    Uppföljning av ditt stöd

    Har du blivit beviljad stöd en begränsad tid, kontaktar din biståndshandläggare dig när perioden är slut. Du kan alltid kontakta Seniorguide om du har frågor.

    Se kontaktuppgifter till Seniorguide.

Stöd under tillfällig vistelse

Här finns information om vad som gäller vid tillfällig vistelse i Uppsala kommun - både för dig som behöver stöd och för dig som är biståndshandläggare i en annan kommun. 

Tillfällig vistelse i Uppsala kommun

Har du frågor? Prata med oss!

Kontakta Seniorguide

Du är alltid välkommen att kontakta oss!
Vi som svarar är biståndshandläggare.
Vi kan ge dig information och vägledning
om äldreomsorg och aktiviteter.

Telefon och telefontider

018-727 65 00

måndag–tisdag
9.00–12.00 och 13.00–16.00

onsdag
9.00–12.00 och 13.00–14.30

torsdag–fredag
9.00–12.00 och 13.00–16.00

E-post

seniorguide@uppsala.se

Hitta fler kontaktvägar

Det finns många olika verksamheter i Uppsala kommun som kan ge dig stöd. På de här sidorna hittar du mer information.