Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Smink från Uppsala redo för världen

Att utveckla ett eget sminkmärke har alltid varit Emma Filipssons stora dröm. För två år sedan började hon tillsammans med partnern Helena Amiley utveckla sminkprodukter som de själva saknade på marknaden. Med stöd, råd och investering från mentorn Stefan Sowa via Nyföretagarcentrum, Connect och Almi är de nu nära lansering.

Emma Filipsson håller upp ett prov med smink

Uppsala län har flest nystartade företag per capita i Sverige, enligt en rapport från Entreprenörskapsforum. Även andelen kvinnor som nyföretagare är högst. En viktig anledning är det unika stödsystem för företagande och innovation som finns i kommunen. Emma Filipsson och Helena Amiley bakom varumärket Minolei Cosmetics är exempel på unga företagare som står beredda att lämna startblocken.

2012 började Emma Filipsson utbilda sig till makeup-artist och har sedan dess arbetat inom skönhetsbranschen på flera sätt, som frilansande makeup-artist, i butik och som producent. Målet har alltid varit att någon gång att starta bolag och därför valde hon att plugga ekonomi och entreprenörskap på universitetet. Därefter arbetade hon hos ett företag med egen produktion, där hon var med i processen att utveckla nya och befintliga skönhetsvarumärken internationellt. En intensiv och lärorik tid där drivet att starta ett eget varumärke blev ännu starkare.

Oväntad bekantskap skapade ny möjlighet

Emma berättar hur hon under en längre tid hade följt makeup-artisten och skönhetskribenten Helena Amileys blogg och när Emma såg att Helena sökte en affärspartner för en unik idé, var hon inte sen med att höra av sig. Två år senare har de nu ett bolag tillsammans.

– Jag vill verkligen pusha människor att våga ta kontakt med andra personer även om man inte känner dem, det kan leda till så mycket oväntade bekantskaper och möjligheter, säger Emma.

Emma och Helena utvecklar bassminkprodukter för oljig och kombinerad hy. Hela affärsidén uppstod när Helena, som själv har oljig hy, inte kunde hitta tillräckligt bra sminkprodukter för varken sig själv eller sina kunder. Problemet var att oljan i huden inte bara skapar en kladdig yta, utan löser även upp smink. När Helena berättade om en idé för att lösa problemet blev Emma såld.

Upp- och nedförsbackar

Vägen dit de är idag har dock inte varit helt lätt. Att starta företag mitt under en pandemi har varit en utmaning.

– Vi har haft många utmaningar längs vägen. Jag är ofta tacksam för att jag inte hade en lista från början med alla problem jag skulle behöva lösa. Det hade varit skrämmande. När man är mitt i en uppförsbacke så är det bara att kämpa på och hitta lösningar. Vi har till exempel behövt byta producent och covidpandemin har gjort att processer har tagit mycket längre tid. Därför är det extra viktigt att kunna njuta av nedförsbackarna. Vi har gett varandra många high fives för alla saker som har gått riktigt bra, säger Emma.

"Mycket givande att starta bolag i Uppsala"

Trots utmaningarna så har Emma bara gott att säga om att starta företag i Uppsala. Via Nyföretagarcentrum fick de mentorn Stefan Sowa som har gett mycket stöd och de har träffat flera investerare via Connects investerarnätverk. Också av Almi har de fått råd, stöttning och investering.

– Det har varit mycket givande att starta bolag i Uppsala, det är en trevlig stad med mycket företagande. Att vara företagare har gett oss en helt ny syn på staden – det är mycket vi inte visste fanns här. All hjälp och pepp har betytt mycket!

Nästa steg för Emma och Helena är att avsluta produktutvecklingen. De har varit väldigt kräsna i processen eftersom det är viktigt att produkterna verkligen levererar resultat. Målet är att först få igång försäljningen i Sverige och sedan expandera till fler länder. Än så länge sköter de företaget hemifrån.

– Det har varit en klurig och komplex produktutveckling, men efter nästan två år närmar vi oss äntligen målet.

Emmas tre bästa tips för dig som har en företagsidé:

  1. Gör något du tycker är kul, för du ska orka i motgångar också. Att vara företagare handlar till stor del om att vara problemlösare, men om du älskar det du gör så är det mycket lättare att lösa problem.
  2. Var snäll, ärlig och höj andra. Man måste omge sig med positiv energi för att ha mycket energi till att bygga upp bolaget. Har du bra energi så får du också bra energier tillbaka.
  3. Våga kontakta människor! Vissa möten har gett oss ovärderliga kontakter och kunskap. Det är viktigt att även värdesätta små spontana möten med människor som kan mynna ut i goda tips, samarbeten och pepp. Men lyd inte alla råd du får. Samla all info och ta sedan egna beslut. Man får många dåliga råd också.

Porträtt Emma Filipssons

Nätverk för stöd till Uppsalas företag

Uppsala kommun stödjer och samarbetar med en rad organisationer som på olika sätt främjar stadens växande näringsliv, bland annat Connect, Almi och Nyföretagarcentrum.

Läs mer om stöd entreprenörsnätverk i Uppsala, som du som företagare kan ha nytta av.

Läs mer om nyföretagandet i Uppsala och Sverige i rapporten Ett företagsamt Sverige? Regional GEM-rapport 2021, från Entreprenörsskapsforum.