Två miljarder till spårväg från Trafikverket

På torsdagen blev det klart att Uppsala kommun och Region Uppsala får de två miljarder kronor till spårväg som man ansökt om från Trafikverket. Det innebär att byggandet kan påbörjas under 2025 och ska vara färdigt 2029.

Spårväg_Bäverns_gränd.jpg
Spårväg vid Bäverns gränd. Illustration av White Arkitekter.

– Det här är väldigt glädjande och bekräftar att det finns att stort behov av kapacitetsstark kollektivtrafik i form av spårväg. För Uppsalaborna skapar spårvägen snabba och säkra förbindelser mellan viktiga målpunkter och vi ger mer plats för människorna i gatumiljön. Arbetet med detaljplan, tillstånd och andra förberedelser för genomförande fortsätter nu och nödvändiga beslut kommer att hanteras av kommunstyrelsen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Största i sitt slag

Att bygga spårväg är en gemensam satsning mellan Region Uppsala och Uppsala kommun. Anledningen till att man valt att satsa på spårväg är dess förmåga att transportera mycket människor. År 2050 förväntas 80 000 människor resa längs spårvägssträckan varje dag, vilket bussar skulle ha svårt att klara av. En spårvagn som är 30 meter lång kan ta ungefär lika många resenärer som tre stadsbussar. Dessutom har spårvägen stora miljö- och klimatmässiga fördelar.

Spårvägen ska gå mellan den planerade järnvägsstationen i Bergsbrunna via Ultuna, Gottsunda och till Uppsala centralstation.

Ett stadsmiljöavtal på över två miljarder är det största någonsin i sitt slag från Trafikverket. Ett krav är att pengarna måste användas senast 2029.

Staten står för hälften

Spårvägen är beräknad att kosta kommunen totalt 6,1 miljarder. Staten har tidigare beviljat drygt 0,9 miljarder kronor. Tillsammans med de dryga 2 miljarder som Trafikverket nu bidrar med utgör statens bidrag 50 procent av den totala kostnaden.

Ytterligare stadsmiljöavtal kommer att sökas för ändhållplatserna vid Uppsala C, Uppsala S och den nya järnvägsstationen vid Bergsbrunna.

uppsala.se/sparvag

regionuppsala.se/sparvag