Kommunstyrelsen säger ja till spårväg

24 november röstade kommunstyrelsen ja till förslaget om att bygga spårväg i Uppsala. Det som nu avgör ifall spårvägsbygget blir verklighet är om staten bidrar med medfinansiering. Spårvägen, som ska gå mellan Uppsala central, Gottsunda och Bergsbrunna, beräknas kunna tas i trafik 2029.

Nyhet_spårväg2.jpg
Spårväg vid Bäverns gränd. Illustration av White Arkitekter.

Det blev ett ja till att bygga spårväg, förutsatt att Uppsala får medfinansiering från staten. Villkoret för medfinansiering är att kommunen håller sina åtaganden i de avtal som tecknats mellan staten, Region Uppsala och Uppsala kommun.

– Efter många år av utredningar och demokratisk process har vi nu fattat ett viktigt beslut för att förenkla många Uppsalabors vardag. Nu söker vi medfinansiering från staten för att få spårvägen på plats. Med spårvägen kommer många kunna resa enkelt i framtidens Uppsala, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Allmänhetens synpunkter viktiga

Det förberedande arbetet med spårvägen i Uppsala har pågått sedan 2018. I samband med att detaljplanen var ute på samråd våren 2021 kom allmänheten och myndigheter in med synpunkter kring spårvägsprojektet.

Efter att projektet tagit hänsyn till synpunkter som kom in efter samrådet har det gjorts en del justeringar i det omarbetade förslaget. Exempelvis har man tagit fram två separata detaljplaner: en för delsträckorna A, B och C, och en för delsträckan D (se karta nedan). Du kan också se en beskrivning av varje delsträcka under fakta längst ned på denna sida.

Se kartan i större format

sparstrackning_liten1.jpg

I trafik 2029 är målet

Allmänhet och myndigheter kommer kunna lämna in fler synpunkter, såsom när detaljplanerna ställs ut för granskning.

– Det känns fantastiskt roligt att få det här beslutet som gör det möjligt för projektet att gå vidare till nästa fas av planeringen, säger Camilla Hanke Sönnerqvist, projektledare för Uppsala spårväg.

Om allt går enligt plan kommer spårvägen att vara i trafik 2029.

Information om beslut som fattats tidigare kring spårvagnar i Uppsala och vad som händer framöver.

Så är delsträckorna planerade att gå:

• Delsträcka A går från Uppsala centralstation till Exercisfältet.
  • Delsträcka B går genom Rosendal, Vårdsätravägen och Gottsunda.
  • Delsträcka C går från Ångströmslaboratoriet genom Ulleråker och Ultuna.
  • Delsträcka D går från Bäcklösa till Ultuna och fortsätter sedan österut över Fyrisån i riktning mot Sävja och Bergsbrunna. Delsträckan avslutas i den nya knutpunkten Uppsala Södra, som förbinder det nya kollektivtrafikstråket med järnvägen.