Kom och träffa kommunen och ställ dina frågor kring spårvägen i Uppsala

Onsdag 22 juni och torsdag 23 juni har du möjlighet att träffa kommunen som delar med sig av planerna för spårvägsprojektet och vägen fram. Bland annat finns en karta på 3x3 meter över hur spåren kommer att dras.

Kommunens representanter är på plats 11–17 på Forumtorget under onsdagen och på Uppsala C under torsdagen. Väl där kan du bland annat samtala med projektledarna för spårvägen, Mario Rivera och Camilla Hanke Sönnerqvist. Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande är där båda dagarna 13–14.

Under våren fick spårvägsprojektet två miljarder från Trafikverket för att finansiera byggandet av spårvägen som ska gå mellan den planerade järnvägsstationen i Bergsbrunna via Ultuna, Gottsunda och till Uppsala centralstation. I samband med att finansieringen blev klar gick även beslutet kring att bygga en spårväg igenom. Beslutet var villkorat av att projektet fick finansiering. Till hösten ska  granskning och samråd för de olika detaljplanerna genomföras.