Klart med konsultorganisation för spårvägsprojektet

Upphandlingen är nu klar och det blir företaget Systra som får uppdraget som extern konsultorganisation i bygget av spårväg i Uppsala. Systra tillsammans med Bjerking, Treeline, White, Rundquist, Lindahl projektledning och Consoden.

En kombination av internationell kompetens tillsammans med lokala samarbetspartners blir ett viktigt moment för att förverkliga spårvagnstrafik i Uppsala. Syftet med att ta in dem är att stärka upp spårvägsprojektet med kompetens, kvalitet och erfarenhet för att projektet ska kunna genomföras så effektivt som möjligt. Uppdraget innebär att stödja kommunen som beställare från planering och kravställning till genomförande av entreprenad och slutligen uppföljning.

Team för förverkligande av projektet

Uppsala kommun kommer även fortsättningsvis att styra och besluta i projektet. Systra kommer tillsammans med Uppsala kommuns anställda och projektmedlemmar bilda ett team för att förverkliga spårvägsprojektet.

Om Systra och upphandlingen

Systra är ett internationellt konsult- och ingenjörsföretag, ledande inom transportinfrastruktur. Underleverantörer till Systra blir som redan nämnts bland annat Bjerking, Treeline, White, Rundquist, Lindahl projektledning och Consoden.

Upphandlingen är värd cirka 145 miljoner kronor och löper mellan 2023 och 2031.

Bygget är planerat att starta 2025

Beslut om en villkorad utbyggnad av spårväg togs av kommunfullmäktige den 12 december 2021. Bygget av spårvägen är planerat att påbörjas 2025 och vara klart till 2029.

Så arbetar vi med spårväg i Uppsala