Handlingsplan

Verksamhetsplan Uppsala Fairtrade City

Uppsala Fairtrade Citys verksamhetsplan beskriver styrgruppens planering, ansvarsfördelning och fokusområden för 2024.

Sammanfattning

Uppsala kommun ska vara en vägledande kraft för hållbar utveckling globalt, nationellt, regionalt och lokalt. För att aktivt bidra till förändring för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom är Uppsala en Fairtrade City. Det innebär att Uppsala kommun tillsammans med lokala näringslivet och civilsamhället jobbar för mer hållbar handel och ökad etisk konsumtion med koppling till några av de globala målen i Agenda 2030.

Fokusområden 2024

• Att verka för att Uppsala kommun ökar den offentliga etiska konsumtionen, i antal och/eller andel, med fokus på principerna för rättvis handel.
  • Att verka för att öka kunskapen hos medborgarna, näringslivet, civilsamhället om att vi är en Fairtrade City och vad det innebär.
  • Att uppmuntra det lokala näringslivet till fortsatt engagemang och ökat utbud av Fairtrade-märkta produkter som de säljer och/eller genom sina interna inköp.
  • Att Uppsala kommuns egen organisation med tillhörande bolag ska öka kunskapen om att vi är en Fairtrade City och vad det innebär.