Kvalitetsrapport fritidshem läsåret 2021-2022

I Uppsala kommun finns det 58 kommunala grundskolor, 5 grundsärskolor och 5 resursenheter. Av dessa har 50 grundskolor, fyra grundsärskolor samt två resursenheter med fritidshemsverksamhet. Fritidshemmen samnyttjar lokaler med skolan och det är rektor i respektive skola som ansvarar för arbetsfördelning, resultat och kvalitet i verksamheten. Fritidshemmens storlek och lokalisering skapar stora skillnader i förutsättningar. Kommunens minsta fritidshem finns på landsbygden och har cirka 40 elever, medan kommunens största fritidshem som är belägen mer centralt har cirka 400 elever.

Efter läsåret 2021/22 kan man konstatera att det finns flera goda exempel på verksamheter med bra kvalitet i fritidshem. Dessa verksamheter arbetar målinriktat och formativt utifrån läroplanen, här finns kompetens och större andel legitimerad personal. I dessa skolor finns även en tydlig organisation och en samverkan mellan skolans olika yrkesgrupper. Det finns även flera skolor som helt saknar utbildad persona och även ett strukturerat målstyrt arbetssätt i fritidshemmet.