Granskning av alkoholtillsyn

PwC har av Uppsala kommuns revisorer fått i uppdrag att granska kommunens alkoholtillsyn. Granskningen syfte är att bedöma om Miljö- och hälsoskyddsnämnden har säkerställt en ändamålsenlig styrning, kontroll och uppföljning av tillsynsverksamheten över serveringstillstånd och försäljning av alkohol inom Uppsala kommun. Uppdraget ingår i revisionsplanen för år 2023.

Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att nämnden i allt väsentligt säkerställer en ändamålsenlig styrning, kontroll och uppföljning över serveringstillstånd och försäljning av alkohol inom Uppsala kommun. Revisorerna ser att det finns en ökad risk för otillåten påverkan varför det är viktigt att nämnden särskilt beaktar detta i sin riskbedömning av verksamheten.

Utifrån genomförd granskning rekommenderar vi miljö- och hälsoskyddsnämnden att vidta följande åtgärder:

• De två centrala rutinerna inom tillståndsenheten bör datummärkas utifrån
    att det bör framgå datum för upprättande och senaste revidering.
    Viss text har också behov av att uppdateras.
  • Vi rekommenderar nämnden att säkerställa att riskerna vid fakturering
    av avgifter minskas, främst genom minskad manuell handpåläggning
    vid fakturering. Översyn av taxemodellen pågår.
  • De granskade fakturorna har vissa brister utifrån grundläggande faktureringsprinciper
    avseende att det ska framgå vad som faktureras. Det saknas
    idag information på fakturan om exempelvis en tilläggsavgift är fakturerad
    eller ej och till vilket belopp. Vi rekommenderar därför nämnden
    att öka transparensen på fakturan om vad fakturabeloppet avser - exempelvis
    att ange belopp per alkoholkategori och specificera tilläggsbelopp.
  • Genomföra årliga kontroller av handläggningstider för att på ett systematiskt
    sätt följa att handläggningstiderna följer beslutad rutin.