Rapport

Uppföljning bolagsstyrning koncernperspektiv lekmannarevision

KPMG har av lekmannarevisorerna i bolagen i Uppsala kommunkoncern fått i uppdrag att genomföra en uppföljning av den granskning kring Bolagsstyrning i ett koncernperspektiv som genomfördes under våren 2018 på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Uppsala kommun.

Sammanfattning

Utifrån uppföljning, bedömningar och slutsatser lämnar vi följande rekommendationer till Uppsala Stadshus AB:

• Vidta ytterligare åtgärder för att tydliggöra gränsen mellan formell och informell styrning.
  • Förtydliga vilka styrdokument som respektive bolag bör prioritera.
  • Säkerställa en tydlig dialog mellan moder- och dotterbolag avseende vilket stöd dotterbolagen kan förvänta sig.