Möt morgondagens entreprenörer på UF-mästerskapet

1 400 gymnasieungdomar i Uppsala län drillas just nu i företagande. På UF-mästerskapet torsdag 7 mars kommer mässhallen på Fyrishov att myllra av kreativa montrar och affärsidéer.

Ungdomar som förbereder monter .
Unga entreprenörer förbereder mässmonter.

På torsdag ska vinnare i kategorier som Årets säljare, Årets monter, Årets vara, Årets unga entreprenör, Årets rådgivare och Årets tjänst koras. Uppsala har en stark kultur och vilja av ”pay it forward” vilket märks genom ett stort engagemang som rådgivare och i juryarbetet. Inför prisutdelningen på torsdag har ett febrilt juryarbete gjorts av tjänstepersoner och politiker från Uppsala kommun och lokala företagare, bland annat Tim Abrizeh, kontorschef/franchisetagare, Fastighetsbyrån Uppsala:

– De här ungdomarna är inte bara nya generationen av anställda och medarbetare, de är framtiden! Att hjälpa dem känns självklart. Det är givetvis oerhört intressant att få ta del av deras affärsplaner, men något som är ännu roligare är att se och känna den energi och driv som de bidrar med. Det ger mig både energi och viktiga insikter i hur dagens unga tänker.

Framtidens arbetskraft

Sarah Andersson, auktoriserad revisor, Grant Thornton Sweden AB tycker också att det känns viktigt att hjälpa morgondagens företagare:

– Det känns viktigt och väldigt roligt att få vara med och hjälpa de här drivna ungdomarna, framtidens arbetskraft och entreprenörer. Det ska bli oerhört intressant att ta del av deras företagsidéer. Vi har i år fått äran att utse vinnarna av årets årsredovisning.

Joel Grauman, hållbarhetsansvarig LF Uppsala är också engagerad:

– Ung Företagsamhet är en viktig grund för hela samhällsutvecklingen. Entreprenörskap skapar arbetstillfällen och är en förutsättning för ett välmående Uppsala län. UF ger ungdomarna chansen att förverkliga sina egna drömmar och att arbeta med något som de brinner för. När det gäller årets upplaga av UF är min uppgift att utse vinnarna i kategorin Årets Socialt hållbara företag.

2 000 nya jobb

Kommunens mål är att det skapas 2 000 nya jobb per år i Uppsala. Förutom engagemang och tid i jurygrupper så finansierar Uppsala kommun Ung företagsamhet och genomförandet av den årliga mässan för att främja nästa generations entreprenörer och jobbskapare.

– Ung företagsamhets verksamhet är viktig för Uppsala kommun och för målet att skapa 2 000 nya jobb per år. Att driva UF-företag är första steget på entreprenörstrappan och vi är stolta över alla nya företagare och över alla som ger av sin tid som rådgivare till nästa generation entreprenörer, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör Uppsala kommun.

Besöka mässan

Vill du också ta del av ungdomarnas företagande? Mässan på Fyrishov torsdag 7 mars är öppen för allmänheten 14.00–17.00.

Mer information om UF

Jag vill läsa mer om UF i Uppsala län.

För mer information