Pressmeddelande

Stora Torget vinner pris för sina ljud

Stora torget i Uppsala har tilldelats Ljudmiljöpriset för de stämningsskapande ljud som spelas vid valda tillfällen. Priset delas ut av Svenska Akustiska Sällskapet och gick till företaget Efterklang som skapat ljudlösningen.

Stora Torget invigdes efter en renovering i juni 2023. Ambitionen med det nya torget var att skapa mer ytor att mötas på. Här finns konst, en kandelaber med lång historia i staden, porlande vatten, stämningsskapande belysning – och ljudspel, som alltså nu prisats.

Ljuddesignen, som utvecklats av företaget Efterklang, går ut på att vid speciella tillfällen spelas intresseväckande, stämningsskapande eller humoristiska ljud som har en koppling till årstider eller till Uppsalas kultur eller historia. Närmast på tur – den 20 mars på vårdagsjämningen – är Violinkonsert i E-dur, RV 269, ”Våren” från De fyra årstiderna av Vivaldi.

– Det är kul att Uppsala uppmärksammas för renoveringen av Stora Torget. När vi bygger Uppsala är det viktigt att vi skapar en välkomnande och trivsam plats att bo på med en levande innerstadsmiljö, säger Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Ljudupplevelser året runt

Tanken på att jobba med ljudupplevelser på Stora Torget föddes i samband med val av belysningsstolpar. Stolparna som står på torget rymmer många olika funktioner där belysning av såväl mark som omgivande fasader är en viktig del, men här finns även högtalare och eluttag som underlättar vid exempelvis evenemang och andra aktiviteter.

–  Med dessa stolpar såg vi en möjlighet att inkludera positiva ljudupplevelser på torget. Ljud som finns i bakgrunden och året om på Stora Torget ska vara rogivande och ibland naturlika och tona ner trafikens omgivande brus. Just nu kan man höra ett fint fågelkvitter lite då och då, och varje morgon klockan sju, en morgonserenad, säger Helena Gaddefors-Brämerson, projektledare på Uppsala kommun.

– Vi tycker att det tillför ytterligare en dimension i stadsutvecklingen. Här kan vi med ljud tillföra något oväntat som ligger helt i linje med att skapa en attraktiv och trygg stadskärna. Det är just det lilla extra som gör stadsbilden över tid mer attraktiv och levande, Lisa Thörn, vd för Citysamverkan.

Ett urval av vad som kan höras på Stora Torget:

• Valborgsmässoafton. Under förmiddagen spelas delar ur Händels watermusic nr 1 akt. Händel skrev Water Music 1717 på uppdrag av kung George I av Storbritannien, i syfte att framföras på pråmar i floden Themsen. Kan man tänka sig ett bättre verk för att ackompanjera flottarna i Fyrisån?
  • Uppsala vaknar. Ett roligt och stämningsfullt uppvaknande med en musiksekvens och en morgonpigg tupp. Ljudet spelas upp varje morgon vid 7.00.
  • Uppsala, god natt. Fredag och lördag natt vid 01.00 spelas utvalda nocturne (som betyder nattlig musik) av Chopin. Musiken ska bidra till att sänka tempot på platsen och ge en känsla av trygghet efter midnatt.

För mer information