Vi presenterar behovet av seniorboenden för fastighetsbranschen

Nu bjuder Uppsala kommun in till en presentation med efterföljande samtal för att uppmärksamma byggherrar och fastighetsutvecklare på behovet av seniorboenden.

Bild på en äldre kvinna. Text: Leva det goda livet. Hela livet.

Vi redovisar resultatet från vår enkätundersökning av äldres boendepreferenser. Presentationen omfattar också en analys av målgruppens faktiska flyttmönster, alltså hur de flyttar. Efter presentationen och frågestunden bjuder vi in till samtal.

Befolkningsprognosen visar på en fördubbling av antalet personer över 80 år fram till år 2050. Det är anledningen till att Uppsala kommun bjuder in byggherrar och fastighetsutvecklare till presentationen och det efterföljande samtalet om behovet av seniorboenden.

Plats: Uppsalarummet i Stadshuset
Datum och tid: onsdag 29 november 13.00–14.30

Från Uppsala kommun medverkar

• vård- och omsorgsförvaltningen
  • stadsbyggnadsförvaltningen
  • kommunledningskontoret
  • Uppsala Bostadsförmedling.

Seniorboenden behövs eftersom personer över 80 år blir dubbelt så många

Personer som är 60 år eller äldre i Uppsala kommun blir fler – och ökningen förväntas gå väldigt snabbt. Uppsala kommun har just nu en yngre befolkning än övriga Sverige, men vi väntar oss mer än en fördubbling av den äldre åldersgruppen fram till år 2050.

– Uppsalas befolkning över 80 år är på väg att dubblas. Jämfört med flera andra städer har Uppsala en relativt låg andel seniorboenden. Vi behöver hjälp av fastighetsmarknaden med byggnation och ägande av denna boendekategori, säger fastighetsdirektör Carl Ljunggren.

Seniorboende – eget boende med gemensamhetsytor

Många av kommunens äldre efterfrågar en boendeform med möjlighet till gemenskap, samtidigt som de har ett eget boende. Seniorboenden är en boendeform för äldre där personen hyr sin egen lägenhet.

Där finns ofta tillgång till gemensamhetsytor, till exempel en seniorrestaurang och ett hobbyrum. Det är ett enkelt och bekvämt alternativ för den aktiva och friska senioren och samtidigt ett boende att kunna åldras i.