Uppsala kommuns hedersstipendium till Katalin Varga

20 oktober fattade kulturnämnden beslut om Uppsala kommuns hedersstipendium 2023. Stipendiet går i år till konsertarrangören och krögaren Katalin Varga. Samtidigt beslutades också att tilldela Uppsala Vokalensemble Uppsala kommuns resestipendium för körer.

Katalin Varga
Uppsala kommuns hedersstipendium 2023 till Katalin Varga.

- Ett enigt stipendieutskott föreslog kulturnämnden att tilldela Katalin Varga hedersstipendiet i år. Hon har länge varit ett nav i Uppsalas kulturliv, inte minst genom Katalin And All That Jazz som varit en jätteviktig konsertscen i Uppsala i många år. Katalin har verkligen öppnat upp Uppsalas musikscen lokalt och internationellt, säger Lovisa Johansson, ordförande för kulturnämndens stipendieutskott.

Katarina (Katalin) Varga Smith (f.1952) har sedan 1984 drivit konsertscen/restaurant i Uppsala. Först med ”Café Katalin” på Svartbäcksgatan 19 och sedan 2000 under namnet ”Katalin And All That Jazz” intill Centralstationen i Uppsala. Med dessa konsertscener har hon tagit ett nationellt och i många fall internationellt ansvar för den levande musiken. I januari 2023 meddelade Katalin Varga att hon bestämt sig för att checka ut– efter nästan 40 år som krögare och konsertarrangör i Uppsala. I augusti i år avtackades hon med specialkomponerade sånger av musikeliten och flertalet artister på scenen.

Kulturnämndens motivering

Uppsala kommuns hedersstipendium 2023 tilldelas konsertarrangören och krögaren Katalin Varga för sitt genuina och varma bemötande, sin uthållighet och aldrig sinande entusiasm. Med en fingertoppskänsla för kvalitet och professionalism har hon skapat en musikscen som har satt Uppsala på kartan både nationellt och internationellt.

Resestipendium för körer

Den 20 oktober beslutades också att tilldela Uppsala Vokalensemble Uppsala kommuns resestipendium för körer med motiveringen: Uppsala Vokalensemble har funnits sedan 1964, först som nationskör men sedan 1980 som fristående. Uppsala Vokalensemble har etablerat sig i toppskiktet av Uppsalas körer med en strävan att ständigt utvecklas vidare. Under ledning av Simon Frank vill man nu fortsätta ett redan etablerat utbyte med den norska kören Nova. En tågturné till Oslo med stopp för konserter på vägen planeras till 6–9 juni 2024.