Uppsala kommun uppmärksammar Uppsala Pride

Uppsala kommun hissar den progressiva Prideflaggan utanför Stadshuset under lördagen den 16 september.

En regnbågsfärgad flagga med en vit, rosa, blå, brun och svart färgad triangel till vänster

Flaggan som hissas utanför Stadshuset är den så kallade progressiva Prideflaggan. Det är den mer kända regnbågsflaggan som har kompletterats med ytterligare färger som särskilt representerar färgade queerpersoner, personer med HIV och transpersoner.

Flaggan symboliserar att människor kan påverkas av olika förtryck kopplat till sin identitet samtidigt, till exempel homofobi och rasism. Pilen och pilens placering symboliserar både framsteg som redan gjorts i arbetet mot förtryck och är en uppmaning till ännu större framsteg.

Parad och evenemang på UKK

Den 16 september arrangeras Uppsala Pride av föreningen RFSL Uppsala i samarbete med och stöd från Studiefrämjandet och det kommunala bolaget Uppsala Konsert & Kongress (UKK).