Uppsala C är Sveriges bästa station 2023

Uppsala centralstation har blivit utsedd till Sveriges bästa station 2023. Det är konsumentorganisationen Resenärerna som delar ut priset till Uppsala kommun, Region Uppsala, Trafikverket och Jernhusen, som gemensamt driver stationen.

– Det är hedrande för Uppsala att tilldelas det här priset. Uppsala centralstation är verkligen ett bra exempel på hur Uppsala utvecklats i en positiv riktning. Stationen har lockat så många resenärer att vi nu behöver bygga ut och utveckla vidare, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Konsumentorganisationen Resenärerna delar ut priset Årets station varje år. Under torsdagen 19 oktober hölls en prisceremoni där representanter från Region Uppsala, Trafikverket, Jernhusen och Uppsala kommun fick varsitt diplom.

Motiveringen

Uppsala C får priset med motiveringen:

Med sin välstrukturerade samordning av tåg och de flesta bussar till en gemensam terminal är Uppsala centralstation enkel att förstå̊ både för den vana pendlaren, sällanresenären och turisten. En mycket välplanerad och rymlig tunnel under bangården ger tillsammans med rulltrappor och hissar goda möjligheter att nå̊ perronger och hållplatser.

Uppsala centralstation har ett centralt läge, vilket underlättar att nå̊ stationen både till fots och med cykel. Bra serviceutbud i och nära stationen med bland annat butiker, bankomat och restauranger. Ett parkeringsgarage finns i anslutning till stationen.

Möjlighet till biljettköp och information över disk finns för lokal trafik i UL kundtjänst och för biljettköp för långväga trafik hos Pressbyrån.

En stor utveckling av stationsområdet väntar

Uppsala centralstation står även de kommande åren inför stora förändringar. I samband med att nya järnvägsspår ska dras in till stationsområdet kommer området att byggas om. Plats ska skapas för fler tåg, avgångar och möjligheter att resa hållbart. Och mer plats för handel, service och upplevelser. Josefine Bosell och Fredrik Andersson är båda projektledare för utvecklingen som ska ske på Uppsala C framöver.

– De kommande åren ska Uppsala C utvecklas för att hantera större resenärsflöden inom tåg, buss, cykel och gång. Dessutom tillkommer ett nytt trafikslag Spårväg inom stationsområdet, säger Josefine.

– Om tio år har stationsområdet ännu mer blivit hjärtat i staden med ett levande stadsliv där resenärer sömlöst kan byta mellan olika trafikslag, säger Fredrik.

Årets station 2023.jpg
På plats vid prisceremonin fanns Carl Lindberg (S), 1:e vice ordförande i kommunfullmäktige. Representanter från Trafikverket, Region Uppsala samt Jernhusen deltog också.

Läs mer om utvecklingen av Uppsala C