Uppsala är Årets Fairtrade City – igen

Uppsala arbetar målmedvetet och engagerat för en mer hållbar konsumtion som värnar mänskliga rättigheter. Därför utses Uppsala för andra gången till Årets Fairtrade City. 2023 vinner Uppsala i konkurrens med ett 40-tal andra städer.

En person håller upp en kaffekopp och ler in mot kameran.
Eva Christiernin är ordförande i styrgruppen för Uppsala Fairtrade City.

– Vi har bestämt oss för att vara ledande i arbetet för en rättvis och hållbar värld, det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Det här ger oss extra energi för att fortsätta ta vara på det stora engagemanget som finns bland Uppsalaborna, gamla som unga. Vi är många som vill ha en rättvisare värld och det är tillsammans som vi kan lyckas säger Eva Christiernin (S), ordförande i styrgruppen för Uppsala Fairtrade City.

Kommun, näringsliv och civilsamhälle samarbetar

Fairtrade City är en diplomering och ett nätverk av kommuner som aktivt verkar för en etisk konsumtion och hållbar handel. Det handlar om ett lokalt samarbete mellan kommun, civilsamhälle och näringsliv för att bidra till en konsumtion som värnar mänskliga rättigheter och förbättrar förutsättningarna för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.

Uppsala har varit diplomerad Fairtrade City sedan 2015 och det är andra gången som staden utnämns till Årets Fairtrade City, första gången var 2021.

Andelen rättvist handlade produkter är hög

I motiveringen till utmärkelsen listas flera exempel på Uppsalas arbete. Andelen rättvist handlade produkter i kommunen är hög och det finns ambitiösa mål om att andelen rättvist handlade produkter inom offentlig upphandling ska öka. Det har också genomförts ett omfattande arbete för att sprida information och skapa engagemang bland invånare och det lokala näringslivet.

– Uppsala visar vägen för hur lokalt hållbarhetsarbete kan göra stor skillnad globalt. Utöver etiska inköp av riskråvaror så som kaffe och kakao pågår ett kreativt och långsiktigt samarbete med civilsamhälle och lokala näringsliv för att lyfta vikten av hållbar handel och etisk konsumtion, säger Anneli Örtqvist, ansvarig för diplomeringen på Fairtrade Sverige.

Det har varit många utåtriktade aktiviteter

Den breda representationen i Uppsala Fairtrade Citys styrgrupp – med representanter från kommun, näringsliv och civilsamhälle lyfts också upp som ett gott exempel.

– Att vi prisas i år igen visar att det inte var en tillfällighet att Uppsala fick priset förra gången. Vårt målinriktade samarbete leder oss framåt och ger energi och stolthet för oss alla som deltar, inte minst för oss inom näringslivet i Uppsala city, säger Lisa Thörn, VD för Uppsala citysamverkan.

Aktiviteterna i Uppsala har varit flera. Frågan om etisk konsumtion och hållbar handel har bland annat lyfts i ambassadörsutbildningar, sociala medier, tidningsannonser och på stan under Fairtrade Sveriges kampanjer.

– Uppsalaborna har många sätt att engagera sig för Fairtrade. Det här priset bidrar till att vi kan fånga upp engagemanget ytterligare, säger Jonatan Andersson, engagemangsansvarig i Uppsala Fairtrade City.

Läs mer om Uppsala Fairtrade City här.