Uppsala är Årets Anhörigkommun

Stort grattis till Uppsala kommuns Anhörigcentrum. På onsdagen 25 oktober tog Therese Lundgren tillsammans med sina kollegor emot utmärkelsen Årets Anhörigkommun. Motiveringen var bland annat: ”en värdig mottagare av utmärkelsen som kan tjäna som gott exempel och inspiration för andra kommuner”.

Fem personer som håller i ett diplom
Medarbetare från Anhörigcentrum tog emot utmärkelsen.

Anhörigcentrum tillhör vård- och omsorgsförvaltningen och erbjuder anhörigstöd till personer som bor i Uppsala och hjälper en närstående som är långvarigt sjuk, har en funktionsnedsättning, demenssjukdom eller misstänkt demenssjukdom. De kan till exempel vara en make eller maka, en livskamrat, en förälder, en släkting, ett barn, ett syskon, en vän eller en granne som stöttar en närstående.

– Vi är 21 medarbetare och just nu har vi 720 anhöriga som vi träffar med olika intervall. Vi satsar mycket på att göra oss kända både internt i organisation och externt till anhöriga. Det är en utmaning i en stå stor kommun som Uppsala, säger Therese Lundgren, verksamhetschef för Anhörigcentrum.

Anhörigriksdagen – en nationell mötesplats

Varje år arrangerar Anhörigas Riksförbund Anhörigriksdagen. Det är en nationell mötesplats för anhörigfrågor och i år ägde den rum i Karlstad. Temat var det gränslösa anhörigskapet och en höjdpunkt under dagarna var när priset för Årets Anhörigkommun delades ut.

Therese Lundgren var på plats tillsammans med sina kollegor från Anhörigcentrum. När det stod klart att Anhörigcentrum i Uppsala kommun stod som vinnare så var glädjen total.

Hur kändes det att få utmärkelsen?
– Vi blev så klart glada men också överraskade med tanke på hur mycket gott arbete som görs i landets olika kommuner.

Varför får ni utmärkelsen?
– För att vi har en bredd på stödet och för att våra politiker har valt att satsa på anhörigstödet i kommunen.

Vad är det viktigaste för de anhöriga som ni träffar?
– Jag upplever att det är viktigt för våra anhöriga att få dela sin berättelse, sin historia, med någon som bara har fokus på ”mig”, det vill säga på personen som är anhörig. Någon som bryr sig om hur den anhöriga mår.

Har du något tips till andra som jobbar med frågorna?
– Våga prova nytt och lägg upp en långsiktig strategi för ert arbete.

En ovärderlig funktion

Lenita Granlund är direktör för vård- och omsorgsförvaltningen. Hon är glad och stolt över att Uppsala tar hem utmärkelsen.
– Anhöriga är en viktig målgrupp för oss. Vi behöver ge dem stöd och avlastning och här fyller Anhörigcentrum en ovärderlig funktion, säger Lenita Granlund.

Viktiga i nämndernas arbete

Tobias Smedberg, (V), är ordförande i äldrenämnden. Även han gläds åt utmärkelsen.

– Vilken rolig nyhet! Anhörigcentrum gör ett oerhört viktigt arbete med att se och stödja närstående till långvarigt sjuka. Det gläder mig att våra medarbetares insatser prisas på det här viset, säger Tobias Smedberg.

Asal Gohari (S) är ordförande i omsorgsnämnden. Hon håller med Tobias menar att Anhörigcentrums arbete är oumbärligt.

–Det är tufft att vara anhörig och det krävs ett otroligt engagemang och tålamod. De här personerna ger allt för sina anhöriga och de måste få möjlighet till avlastning ibland. Anhörigcentrum ger dem en möjlighet till att fokusera lite på sig själva och att hämta nya krafter, säger Asal Gohari.

Motivering i sin helhet

"Uppsala kommun arbetar med stort fokus på anhörigas behov och önskemål. Man har ett tydligt uppdrag att stödja alla anhöriga oavsett ålder. Sedan januari 2022 inkluderas även barn och unga.

Kommunens anhörigstöd är tydligt organiserat vid det centralt belägna Anhörigcentrum. Verksamheten är lätt att nå, såväl fysiskt som digitalt genom en lättillgänglig webbplats. Närvaron i sociala medier är hög.

Anhörigstödet i Uppsala erbjuder en rad aktiviteter såsom samtalsgrupper inom demens, psykisk ohälsa och kurs i reflekterande skrivande. Bland de återkommande aktiviteterna finns sittgympa, qigong, museibesök och avslappningsövningar. Det senaste året ha man öppnat ett café och anställt ytterligare en anhörigkonsulent.

Anhöriga över 18 år erbjuds även kostnadsfritt egentidsstöd med avlösning i upp till 24 timmar per månad.

Uppsala kommun är som helhet en värdig mottagare av utmärkelsen och kan därför tjäna som gott exempel och inspiration för andra kommuner."

Läs pressmeddelandet från Anhörigas Riksförbund (mynewsdesk.com).

Läs mer om anhörigriksdagen (anhorigasriksforbund.se).