Spårvägssträckan blir totalt 17 kilometer med 22 hållplatser inklusive Uppsala C och Uppsala S (den tågstation som ska byggas i södra Uppsala). Längs vägen kommer spårvägen att gå igenom bostadsområdena Rosendal, Ulleråker, Gottsunda, Ultuna och vidare till de Sydöstra stadsdelarna. Den knyter ihop Uppsalas båda universitet, Uppsala Science Park, flera statliga verk, Akademiska Sjukhuset och många befintliga och kommande stadsdelar med Uppsalas två järnvägsstationer. Satsningen görs ihop med Region Uppsala.
– Det känns bra att kunna sätta punkt för osäkerheten kring Uppsalas kollektivtrafik och fokusera på själva genomförandet av spårvägen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Befolkningsprognoser visar på en fortsatt stadig tillväxt för Uppsala. År 2050 beräknas 100 000 människor resa längs spårvägssträckan varje dag. Det stora antalet resenärer gör att spårväg bedöms som det mest lämpliga alternativet, helt enkelt för att det skulle bli för trångt på gatorna med andra trafikslag. Spårvägsinvesteringen har också av andra skäl visat sig vara det mest kostnadseffektiva alternativet när kollektivtrafiken behöver förstärkas i södra delarna av Uppsala.
Här kan du läsa mer om arbetet med att anlägga spårväg.
Här kan du se sändningen från kommunfullmäktige 19 juni och ta del av handlingarna.
Här kan du läsa pressmeddelandet efter kommunfullmäktige 19 juni.