Stadsdels- och bygderåd ska stärka lokal utveckling

Stadsdelsråd och bygderåd blir nu formella dialogparter i frågor kring samhällsutveckling i Uppsala kommun. Syftet är bland annat att skapa ytterligare tillfällen att involvera lokalsamhället tidigt i lokala utvecklingsfrågor.

Kommunstyrelsen beslutade idag att införa stadsdels- och bygderåd som dialogparter i frågor kring Uppsalas utveckling. Syftet är att stärka dialog och samverkan mellan kommunens olika delområden och Uppsala kommun. Målsättningen är att kommunen ska bli bättre på att ta vara på lokal kunskap i tidiga skeden och stärka lokala initiativ och utvecklingsprocesser. I samband med det ska kommunen också utveckla arbetsmetoderna för synpunktshantering och en mer kontinuerlig dialog.

– Vi vill ligga i framkant när det gäller medborgardialoger och då räcker det inte att följa den formella processen. Med stadsdels- och bygderåd får personer med god lokalkännedom ytterligare en möjlighet framföra synpunkter om frågor som berör deras bostadsområden och därmed förbättras kvaliteten på de beslut som tas, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Initiativet om stadsdels- och bygderåden kommer som ett led i uppdraget i Mål och budget 2023 om att stärka dialogen med invånare, näringsliv och organisationer på landsbygder, i tätorter och i staden.

– En levande demokrati kräver ett stort inflytande hos medborgarna. Med stadsdels- och bygderåd kan våra kommuninvånare i högre utsträckning vara med och påverka viktiga beslut, säger Stefan Hanna (UP), ordförande Näringslivsrådet.

Föreningar får ansöka

Stadsdels- och bygderåden ska fungera som en dialogpart för kommunen i lokala utvecklingsfrågor och föra fram lokala utvecklingsmöjligheter. Föreningar får ansöka om att utses till stadsdels- och bygderåd. Varje godkänd förening får ett bidrag på 10 000 kronor till kostnader för kommunikation eller annat. För erfarenhetsutbyte och utvärdering kommer Uppsala kommun att arrangera nätverksmöten mellan råden, tjänstepersoner och politiker.

Befintliga eller nystartade föreningar kommer att kunna ansöka om att utses till stadsdels- eller bygderåd från och med början av 2024. Ansökan görs via uppsala.se.

För mer information