SMHI meddelar om höga temperaturer

SMHI har meddelat att det kommer vara höga temperaturer de kommande dygnen. Värmen kan vara farlig för alla – särskilt för äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning men även för små barn, gravida och personer som tar viss medicin.

Sol med starkt solljus

Vad innebär meddelande om höga temperaturer?

Meddelande om höga temperaturer vänder sig främst till riskgrupper som är särskilt känsliga för perioder med värme och den ökade påfrestning som det kan innebära. För att ett meddelande om höga temperaturer ska utfärdas ska den maximala dagstemperaturen vara mellan 26 och 30 grader under tre dagar i följd. Meddelande om höga temperaturer kan uppgraderas till varning för höga temperaturer och dessa kan vara på gul och orange nivå.

För att lättare klara värmen kan du ta hjälp av dessa råd:

Var uppmärksam på inomhustemperaturen

Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar mycket när temperaturen utomhus är 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

Drick mer

Vänta inte på att du blir törstig. Ät mat som innehåller mycket vätska till exempel grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

Ordna sval miljö

Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

Ordna svalka

En sval dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

Ta det lugnt

Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

Förvara läkemedel rätt

Om ditt läkemedel är temperaturkänsligt finns information om förvaring på förpackningen eller i bipacksedeln.

Var uppmärksam på kroppens varningssignaler

Varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens, nytillkommen yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist. Om du tar något läkemedel, till exempel vätskedrivande, kan dosen behöva justeras. Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.

Kommunens äldreboenden

Läs om vad kommunen gör på sina äldreboenden
Vård- och omsorgsförvaltningen rustar för värmen i sommar

Råd och tips från myndigheter