Vård- och omsorgsförvaltningen rustar för värmen i sommar

Parasoll och kylaggregat, kalla luncher, kyld melon, glass och hemmagjorda smoothies till mellanmål. Det är några exempel på hur Uppsala kommuns äldreboenden rustar inför en eventuell värmebölja.

Sommaren är här och det pratas om en värmebölja likt den som rådde 2018. Värme kan vara påfrestande för många, bland annat för äldre som bor på äldreboenden. Vård- och omsorgsförvaltningen i Uppsala kommun ser nu över sin beredskap för att stå redo om värmen slår till.

– Inom vår förvaltning så gör sig alla verksamheter redo för en eventuell värmebölja. Det gäller exempelvis hemtjänst, träffpunkter, olika former av boenden och dagliga verksamheter. Men alla rustar sig på olika sätt utifrån våra brukare och deras behov, säger Lenita Granlund, direktör vård- och omsorgsförvaltningen.

Kalla luncher och portabla AC

Förvaltningens äldreboenden är i full gång med beredskap för en eventuell värmebölja. Heikki Syrjäpalo är avdelningschef i Uppsala kommun. Han berättar att verksamheten har en tät dialog med medarbetare och brukare kring risken för ohälsa i och med värme.

– Vi utgår från Folkhälsomyndighetens råd och material vid värmeböljor. Våra verksamheter har beredskap för att sänka temperaturen i allmänna utrymmen med portabla AC, solfilm, vädring och liknande.

Han berättar att även måltiderna anpassas till en sommarmeny och innehåller kalla kvällsrätter och det finns flera kalla alternativ till lunchen att välja emellan.

Utsedd vätskeansvarig

Kristin Wahl är verksamhetschef på Granbommens äldreboende. Tillsammans med sina medarbetare arbetar hon aktivt med frågan. Blanda annat har hon en utsedd vätskeansvarig bland sina medarbetare. Där är uppgiften att kontrollera varje brukares vätskelista och syftet är att undvika att någon blir uttorkad.

– När värmen stiger fokuserar vi på vätska och ser till att alla dricker mycket. Vi undviker fysisk aktivitet när det är som varmast och håller till i svala utrymmen. Sen serverar vi kyld melon, hemmagjorda smoothies och iskall glass till mellanmål, säger Kristin Wahl.

Läs Folkhälsomyndighetens information och råd vid värmebölja.