Simundervisning för alla andraklassare

Från och med höstterminen erbjuder kommunen simundervisning även för Uppsalas skolelever i årskurs två. Under fem tillfällen ska de få mer vattenvana och en introduktion till grunderna i simning, som en del av skolundervisningen.

Barn som badar i simskolan
Vattenvana är viktig för att barnen ska lära sig att simma. En stor del av undervisningen går ut på att leka i vattnet.

Varje år sedan 2018 har kommunens sexåringar besökt Fyrishov och Gottsundabadet för att få vattenvana och bli trygga i vatten som en del av förskoleklassernas verksamhet. Till hösten utökas simundervisningen så att även kommunens alla elever i årskurs två ska få mer vattenvana och få öva på grunderna i bröst- samt ryggsim. Därmed kommer runt 6 000 barn under fem tillfällen per år att få grundläggande simundervisning.

– Satsningen på avgiftsfri simskola handlar om att öka elevernas simkunnighet och klara målen i idrott och hälsa. Men det handlar också om liv och död. Att kunna simma innebär att tryggt kunna njuta av bad och lek vid vatten, säger Eva Christiernin (S), ordförande i utbildningsnämnden.

Simundervisningen startar vecka 34, med cirka fyra grupper per dag, måndag till fredag, på Gottsundabadet och Fyrishov.

Lär sig att vatten inte är farligt

Det allra viktigaste är att lära barnen att vatten inte är farligt, enligt Leon Keusseyan, enhetschef på Fyrishov och Gottsundabadet och ansvarig för simundervisningen.

– Det är inte ovanligt att barn har föräldrar som inte heller kan simma och då är det förstås svårare att ge barnen vattenvana utan hjälp utifrån, säger han.

– Barnen tycker att det här är jätteroligt och vi kan se stor förändring mellan första och femte tillfället. Vi märker också att många av barnen börjar bada och simma utanför skoltid, vilket vi så klart uppmuntrar. Ju mer vana vid vatten desto bättre förberedda är de för lära sig simma ordentligt.

Fakta om simundervisning

I juni 2022 beslutade utbildningsnämnden i Uppsala kommun att tid i simhall ska ges för kommunens barn i årskurs två enligt samma modell som för eleverna i förskoleklass. Kostnaden för att erbjuda fem tillfällen till elever i årskurs två beräknas till 7,2 miljoner kronor.

Simundervisningen är ett nationellt uppdrag för grundskolan och ingår som ett centralt innehåll i grundskolans ämne idrott och hälsa. För att få godkänt betyg i idrott och hälsa i årskurs sex ska eleverna kunna:

• simma 200 meter, varav minst 50 meter på rygg och resten på valfritt simsätt

• hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider.

Mer information om Uppsalas simskolor finns på fyrishov.se/simskola

För mer information