Polisen, kommunen och näringslivet på trygghetsträff

I torsdags bjöd Uppsala kommun och Polisen in näringslivet i Uppsala till en trygghetsträff på Studenternas. Målet var att kunskapsdela och att intensifiera samarbetet för minskad brottslighet.

Annika Remaeus, enhetschef, näringsliv utveckling och Per Lundeqvist, enhetschef näringsliv etablering på scenen under trygghetsträffen med näringslivet.

Det var stor uppslutning med drygt 60 företag som kom för att höra om det brottsförebyggande arbetet som redan görs, och kunskapsdela för att öka tryggheten i Uppsala tillsammans.

Ulrica Holmqvist, utvecklingsledare brottsförebyggande arbete, Uppsala kommun berättade om det systematiska och förebyggande arbetet som kommunen, polisen och näringslivet redan gör tillsammans:

– Det finns god samverkan mellan kommunen, polisen och näringsidkare i Uppsala. Vi vill fortsätta stärka den lokala lägesbilden över brottslighet tillsammans och få mer information om problemen som företagen står inför. Det ger oss bättre förutsättning att tillsammans göra insatser som kan minska utsattheten för brott och öka tryggheten för företagare.

Effektiv samordning för trygghet

Inom arbetet med metoden Effektiv samordning för trygghet (EST) som används i trygghetsarbetet i Uppsala finns utbildade rapportörer runt om i kommunen som rapporterar in konkreta händelser om otrygghet och ordningsstörningar i ett digitalt system.

Rapportera avvikelser

Lisa Sannervik, kommunpolis, berättade bland annat om arbetet Trygg i butik - en metod för att förebygga stölder i butiker. Arbetet är inriktat på åtgärder som minskar risken för stöld och ökar tryggheten för butikspersonalen. Hon lyfte även vikten av att anmäla alla brott till polisen och att rapportera eventuella avvikelser.

– Att förbygga brott genom att arbeta med insatser i den fysiska miljön och öka upptäcktsrisken är beprövade metoder för att minska stölder i butiker. Det ökar också känslan av trygghet både för kunder och butikens personal. Dialoger med handlarna är a och o för att tillsammans utveckla effektiva arbetssätt, säger Lisa Sannervik.

Konkreta exempel från vardagen

Maria Snihs, säkerhetschef, IKEA Boländerna och Marcus Terneborn, vd, ICA Brantingstorg gav konkreta exempel på trygghetsskapande insatser i vardagen. Maria lyfte vikten av att samarbeta med andra aktörer i närområdet, att minimera skumma ytor utan insyn och att få en uppdaterad lägesbild av kommun och polis.

– Jag började med att knacka dörr för att samarbete med andra handlare i närheten 2021. Vi fick en bra lägesbild av vårt närområde för dygnets alla timmar och fick snabbt till ett bra samarbete. Vi startade en Whatsapp-grupp för snabb informationsdelning mellan butiker och gjorde en rutt för gemensamma trygghetsvandringar.

Vände negativ trend

Marcus Terneborn, vd, ICA Brantingstorg, berättade om resan från frekvent snattande och ungdomsgäng som gömde knark i butiken till en betydligt lugnare och tryggare situation.

– Våra kassörer blev hotade och någon kund drog kniv och ja, vi var verkligen på väg åt fel håll. Personalen fick gå säkerhetsutbildningar för att kunna ingripa och jag kontaktade kommunen och inledde ett lyckat samarbete med fritidsgården, ungdomsjouren och polisen.

Nu är det stökiga torget utanför butiken en öppen och betydligt lugnare yta med trevliga aktiviteter för boende i närområdet.

– Jag känner ansvar för dagens ungdomar som arbetsgivare. De är kunder i dag, i morgon kan de vara viktig arbetskraft. Genom att erbjuda dem praktikplats känner jag att jag kan hjälpa till och ta mitt ansvar som arbetsgivare.

Viktiga diskussionsfrågor

Deltagarna fick även diskutera följande frågor:

• Hur påverkas du av otrygghet och brott?
  • Hur arbetar du trygghetsskapande och brottsförebyggande idag?
  • Vad mer kan göras tillsammans för ökad trygghet och minskad brottslighet?

– Det här var en intressant eftermiddag. Vi har problem med stölder i butiken. Det är skönt med ett forum om läget i stan, jag uppskattar att träffa andra företagare och byta erfarenheter och tips, säger Zackarias Svensson, butiksansvarig, Naturkompaniet.

Anmäla brott och mer information

Jag vill anmäla brott (polisen.se)

Jag vill läsa mer om effektiv samordning för trygghet i Uppsala kommun (uppsala.se).

För mer information

• Ulrica Holmqvist, utvecklingsledare, Trygghet, brottsförebyggande och säkerhet
  • Telefon: 018-727 13 51
  • E-post: ulrica.holmqvist@uppsala.se