Nya seniorkortet börjar säljas nästa år

I början av 2024 kommer alla Uppsalabor som är 70 år eller äldre att kunna köpa ett rabatterat årskort som gäller dygnet runt i hela länets kollektivtrafiksystem. Kommunstyrelsen har beslutat att kostnaden för det nya seniorkortet blir 300 kronor per månad.

Kommunstyrelsen har tidigare beslutat att erbjuda Uppsalabor som är 70 år eller äldre möjlighet att köpa ett rabatterat årskort för kollektivtrafiken i Uppsala län. Som följd av att priset för UL:s årsbiljett för pensionärer höjs från årsskiftet har kommunstyrelsen beslutat att justera priset för det nya seniorkortet till 300 kronor i månaden (totalt 3 600 kronor per år).

Det nya kortet kommer att gälla för resor dygnet runt i hela Uppsala län. Det tidigare seniorkortet som såldes under 2021–2023 tillät enbart resor under lågtrafiktimmarna. För den som reser ofta i kollektivtrafiken blir det nya seniorkortet en möjlighet att kunna åka i hela UL:s trafiksystem till ett reducerat pris jämfört med årsbiljetten för pensionärer som säljs av UL.

Försäljningsstarten av det nya seniorkortet beräknas till början av 2024. Exakt datum för försäljningsstart är ännu inte satt. Information om hur och när det går att köpa det nya kortet kommer att publiceras på sidan om seniorkortet: uppsala.se/seniorkortet