Med anledning av sprängningen i Fullerö hage

Tidigt på torsdag morgon skedde en kraftig sprängning i området Fullerö hage cirka en mil norr om Uppsala. Kommunens krisstöd är på plats och samverkar med polisen, räddningstjänsten, civilsamhället och andra viktiga verksamheter.

– Sprängningen som skett skakar hela samhället och i den här situationen är det naturligt att känna oro. Kommunen är på plats för att kunna prioritera de som är direkt berörda, säger Anders Fridborg, säkerhetschef Uppsala kommun.

Kommunens krisstöd

Kommunens krisstöd kompletterar och ger stöd till våra vanliga verksamheter och beredskapsfunktioner vid kris, olyckor och andra oväntade händelser. Krisstödet har till uppgift är att:

• i det akuta skedet, lyssna och stödja personer och familjer som är i kris och i behov av stöd​. Det kan till exempel handla om tillfälligt boende
  • hjälpa de drabbade med i första hand praktiska saker som kontakt med anhöriga eller annat​
  • vara beredd på att följa med någon eller några av de drabbade till exempel till sjukhus eller hemort.​

Behov av stöd och samtal

Du som mår dåligt, behöver stöd och är i behov av samtal kan vända dig till Region Uppsala via 1177.

Här finns fler kontaktuppgifter för stöd vid oro efter olyckor och krishändelser.