Lundellska skolan flyttar in på Polacksbacken

Med pompa och ståt har Lundellska skolan, eller ”Skrapan” som den kallas, invigt sina nya lokaler på Polacksbacken i Uppsala.

Polacksbacken
Lundellska skolans nya lokaler på Polacksbacken. Fotograf: Mauro Marino Jonsäll

– Lundellska skolan har flyttat många gånger, men behållit sin identitet som en populär och bra gymnasieskola. Grattis till de nya lokalerna! Jag hoppas att ni ska trivas i många år framöver, sa kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S), när han var med och klippte bandet inför elever och personal.

Flyttar i omgångar

De cirka 1200 gymnasieeleverna kommer flytta i omgångar till de nyrenoverade lokalerna. Först ut är samhälls- och ekonomieleverna. Resterande elev går kvar ett tag till i de gamla lokalerna i Ulleråker.

Varsamt upprustade byggnader

Nya ”Skrapan” ligger på Pollacksbacken några hundra meter närmare Uppsala centrum i det som en gång var kasernbyggnader. Byggnaderna är varsamt upprustade enligt skolans behov och önskemål. Genom att återbruka och renovera har koldioxidutsläppen begränsats till en åttondel jämfört med att bygga en helt ny skola enligt fastighetsbolaget Hemsö som äger fastigheten.

– Låt de fina lokalerna bli en påminnelse om hur mycket Uppsala kommun behöver er elever som framtida medarbetare, företagare, ingenjörer, artister eller vad helst ni drömmer om att bli i livet, säger Eva Christiernin (S), utbildningsnämndens ordförande.

– Det är alla fantastiska elever och medarbetare som är ”Skrapan”, inte hus och byggnader. Nu får vi som en bonus väldigt vackra och fina lokaler i en vacker omgivning. Med det ska vi boosta vår berömda ”Skrapan-anda” lite till så att vår fantastiska skola kan bestå i ytterligare 100 år, säger rektor Stefan Nyhem.

20230828_121310_900x600px.jpg
Kommunalråden Eva Christiernin (S) och Erik Pelling (S) hjälper rektor Stefan Nyhem (till vänster) att klippa bandet vid invigningen. Fotograf: Mauro Marino Jonsäll