Komvux utbildning till operatör får uppmärksamhet i nationell adventskalender

Eleverna på operatörsutbildningen är efterfrågade inom Uppsalas viktiga läkemedelsindustri. Idag lyfts just denna utbildning fram i Teknikcollege nationella adventskalender. En tidigare elev berättar tillsammans med rekryteringsansvarig på Fresenius Kabi om utbildningen och samarbetet.

Kvinna i skyddskläder i produktionsmijlö

Kompetent arbetskraft måste finnas både idag och i framtiden. Inte minst gäller det inom teknisk industri. Inom Teknikcollege samverkar kommuner och näringsliv för att höja kvaliteten på tekniska utbildningar så att de svarar mot industrins behov. En utbildning eller ett företag kan ansöka om certifiering hos Teknikcollege, förutsatt att man uppfyller en rad kvalitetskriterier.

Lyfta fram särskilda satsningar

För att lyfta fram allt viktigt arbete som görs runt om i landet har Teknikcollege en nationell adventskalender. Varje dag i december presenteras ett projekt, en utbildning eller en person som på särskilt sätt bidrar till att säkra kompetent arbetskraft för framtiden.

De regioner som ingår i Teknikcollege har fått välja innehåll för en lucka var.  Teknikcollege Uppland valde att i sin lucka lyfta fram operatörsutbildningen.

Det är rektor Helena Ramvqist på Utbildnings- och jobbcenter vuxenutbildning glad för.

- Vi är stolta över vår operatörsutbildning och samarbetet med företagen på Uppsala Business Park. Vi ingår i Teknikcollege Uppland och samverkar både på lokal och regional nivå. Kompetensförsörjning är vår gemensamma nämnare och där bidrar vi på operatörsutbildningen med arbetskraft inom ett område som är viktigt både för Uppsala och nationellt.

Teknikcollege adventskalender, lucka nr 12