Så agerar kommunen med anledning av den senaste tidens skjutningar

I Uppsala ser vi just nu en oroväckande våldsupptrappning. Det skapar oro och otrygghet i hela vårt samhälle. Flera kommunala verksamheter har därför intensifierat sitt arbete.

Arbetet med att hantera den akuta situationen är främst polisens ansvar, men samhället behöver fortsätta att fungera även i oroliga tider och kommunens verksamheter är i gång som vanligt.

Kommunen ingår sedan länge i en långsiktig samverkan med polisen och andra berörda aktörer. Efter senaste tidens händelser så har samverkansparterna nu tätare kontakt med varandra.

- Vi följer utvecklingen löpande. Vi har beredskap att agera om det kommer information som gör att vi behöver göra anpassningar eller vidta åtgärder, säger säkerhetschef Anders Fridborg.

Ungdomsjouren på plats

I den här situationen är det naturligt att känna oro och flera kommunala verksamheter har därför intensifierat sitt viktiga arbete. Ungdomsjouren finns till exempel på plats i de drabbade områdena. De finns där för barn och unga. De erbjuder stöd till unga brottsutsatta och unga som vill lämna kriminalitet.

Skolorna har öppet som vanligt

Uppsalas skolor håller öppet som vanligt. Alla skolor och förskolor har planer för att hantera hot och incidenter. Kommunens fritidsverksamheter stärker upp med att trygga och möta barn och unga i deras oro och finns till hands för att svara på frågor.

- Det arbete som görs ute i våra kommunala verksamheter bidrar till att skapa trygghet och stabilitet för många. Genom att fortsätta arbeta aktivt och systematiskt kommer vi att rida ut den här stormen som en ännu starkare kommun, säger säkerhetschef Anders Fridborg.

Så arbetar Uppsala kommun med trygghet och säkerhet
På Lilla krisinfo hittar du material om gängvåld som riktar sig till barn och unga.
Polisens arbete med att motverka sprängningar och skjutningar