Katja Sliwinski ny chef på Reginateatern

Reginateatern får en ny chef efter sommaren. Olle Starlander slutar och Katja Sliwinski blir tillförordnad chef under hösten.

Katja Sliwinski
Katja Sliwinski blir tillförordnad chef på Reginateatern under hösten..

Olle Starlander, som varit enhetschef för Reginateatern och konstnärlig ledare för verksamheten under två säsonger, har valt att gå vidare till annan tjänst och slutar på teatern den 31 juli. Olle tillträder en tjänst som chef på kulturanläggningen Stenegård i Järvsö.

Katja Sliwinski har lång erfarenhet som producent och chefsproducent på Uppsala stadsteater. Hon har precis genomfört en omfattande ledarskapsutbildning med fokus på mångfald för framtidens chefer inom scenkonst, arrangerad av Trygghetsrådet på uppdrag av Svensk scenkonst och fackförbundet för scen och film. Katja har också arbetat med program för kulturverksamhet för Uppsalas 46 000 förskole- och skolelever inom kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen på Uppsala kommun.

- Jag är oerhört glad att vi har stark kompetens inom förvaltningen som kan träda in på kort varsel, när nu Olle valt att gå vidare. Vi ser fram mot en höstsäsong med ett starkt och varierat program på Reginateatern, säger Helena Westin, avdelningschef för Uppsala konst och kulturarv, där Reginateatern är en del.

Höstens program för Reginateatern bjuder på mix av stand-up-comedy, lokala stjärnshower och en utvidgad satsning på queer scenkonst. Bland annat kommer Carl-Einar Häckner, Filip Dikmen, illusionisten och talangvinnaren Pontus Lindman samt kvinnliga föreställningen Cabarét Vaudeville. Jacke Sjödin är tillbaka med mer Show Show och det sätts upp en helt ny familjeföreställning på berättelsen om Nalle Puh. Det blir även allvar på Reginateatern, bland annat i form av Riksteaterns föreställning ”I kroppen min”, som bygger på den blogg Kristian Gidlunds skrev under sitt sista år i livet.

Den 2 september blir det gala med presentation av höstens program på Reginateatern.

Läs mer om Reginateaterns program här.

För mer information